ورزشی

عجیب‌ترین حکم‌های تاریخ فوتبال ایران/ تل می‌زنم،ژل می‌زنم،گل هم می‌زنم!

عارف معزی؛ تاریخ فوتبال ایران فراز و نشیب های بسیاری داشته است.پر از اتفاق های خوب و به یاد ماندنی و پر از افسوس و حسرت ها، پر از اتفاق های دلنشین و پر از اتفاق های غیر حرفه ای و زننده! فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی هم مستثنی از این اتفاقات نیستند.در طول این تاریخ حکم هایی توسط این کمیته صادر شده که مرور آنها علامت تعجب بزرگی را بالای سر مخاطبان ایجاد می کند.روزگاری که ژل زدن به مو محرومیت داشت و حتی بستن کش یا زدن تل‌های مخصوص برای بازیکنانی که موهای شان بلند بود.در معروفترین این اتفاق ها علیرضا نیکبخت واحدی سردمدار بود؛طوری که او در واکنش به اینکه ممکن است به خاطر ژل زدن و تل زدن محرومش کنند این تیتر معروف را به خبرنگاران داد:«تل می زنم،ژل می زنم،گل هم می زنم.»

در این مطلب عجیب ترین احکام کمیته انضباطی را مرور کرده ایم که در زیر می خوانید:

سرمربی ممنوع المصاحبه/ وقتی زبان دایی را بریدند

علی دایی را همه می شناسند، آقای فوتبال ایران! شاید کمتر کسی مصاحبه تند وتیز علی دایی علیه داوران را به یاد بیاورد.هنگامی که دایی سرمربی پرسپولیس بود به دلیل مشکلات مالی تیمش طی چند ماه بارها به فدراسیون نشین‌ها به ویژه علی کفاشیان حمله کرده بود.او بر این عقیده بود که داوران علیه تیمش سوت می زنند و چند مصاحبه تند نیز علیه آنها و فدراسیون انجام داد.مصاحبه‌هایی که از طرف کمیته انضباطی بی پاسخ نماند! علی دایی آن زمان ممنوع المصاحبه شد و اگر این حکم را زیر پا می گذاشت جریمه نقدی فعال می شد و محرومیت از همراهی تیمش.

عجیب‌ترین حکم‌های تاریخ فوتبال ایران/ تل می‌زنم،ژل می‌زنم،گل هم می‌زنم!

مربیان منشوری! / فقط لیگ برتر باید تمیز باشد

یکی دیگر از عجیب ترین حکم های تاریخ فوتبال ایران مربوط به مربیان منشوری بود! “ف – ک ” های معروف که محرومیت شان سر و صدای عجیبی را به راه انداخت؛آن هم به این دلیل که آنها فقط از حضور در لیگ برتر محروم بودند و منعی برای مربیگری در لیگ دسته اول نداشتند!سوال اینجاست که آیا منشوری بودن فقط در لیگ برتر مورد داشت و در لیگ دسته اول هر کسی آزاد بود هر کاری انجام بدهد؟آن سال ها خیلی از ” ف – ” ها در لیگ دسته اول مربیگری کردند و هیچ اتفاقی هم نیفتاد. گویا که فضای لیگ یک به مربیان سالم و توانمند نیاز نداشت وفقط لیگ برتر است که باید در محیطی سالم برگزار شود!

محرمیت بازیکن برای سال آینده!

بازیکن عراقی استقلال به دلیل به زبان آوردن انتقادهای تند علیه نوع اداره فوتبال در ایران یک سال محروم شد! این خبر سال ۱۳۹۴ عجیب سر و صدای زیادی به پا کرد.جاسم کرار بازیکن عراقی استقلال که در آن دوره برای استقلال توپ می زد گویا از وضع اداره این باشگاه چندان راضی نبود که این اتفاق منجر به انتقاد او از این باشگاه شد،که انتقاد جاسم هم بی پاسخ نماند و او یکسال از بازی برای استقلال محروم شد! نکته عجیب حکم کرار، محرومیت یک ساله او بود که البته این محرومیت از فصل آینده برای او منظور می شد، زمانی که کرار در فوتبال ایران حضور نداشت!
البته این حکم از طرف کرار هم بی پاسخ نماند و با یک جمله «دیگر به فوتبال مسخره ایران برنمی گردم» روبرو شد.

نیکبخت واحدی: اصلا منشور اخلاقی را با من ساختند. من را محروم کردند چون ژل می زدم.نفرین من برای افرادی که این حکم ها را علیه من دادند

استراحت اجباری بازیکنان! / در تیم ملی بودند،خسته شدند

سال ۱۳۹۵ فدراسیون طی نامه ای با امضای دبیر سازمان لیگ از باشگاه ها خواست به بازیکنان ملی پوش از ۱۶ تا ۳۰ خرداد استراحت بدهند تا در تمرینات شرکت نکنند. نکته جالب توجه اینجاست که تیم ملی فوتبال از ۳۱ خرداد ماه قرار بود اردوی آماده سازی خود را مجددا شروع کند و با این حساب تا اواخر تیر ماه باشگاه ها نمی توانستند بازیکنان ملی پوش خود را در اختیار داشته باشند؛ اما همه چیز اینجا تمام نشد مشکل اینجا بود که لیگ برتر هم از ۶ مرداد ماه آغاز می شد.گل بود به سبزه نیز آراسته شد!
گویا دوستان عزیز لیگ برتری باید فردای استراحت خود به زمین می رفتند و مسابقه می دادند!

همه پاداش هایت را پس بده!

علیرضا نیکبخت واحدی. وقتی این اسم را می شنویم به یاد انواع حواشی فوتبالی و البته غیرفوتبالی می افتیم. نیکبخت همان جوان مشهدی است که یک شبه ره صدساله را طی کرد و با حضور در تیم استقلال، خیلی زود تبدیل به یک ستاره پرحاشیه شد. نیکبخت البته همانقدر که در حاشیه قوی بود، از لحاظ فنی هم تحسین کارشناسان را برمی انگیخت و در آن روزها نوید ظهور یک چپ پای تمام عیار را بعد از رضا شاهرودی و مهرداد میناوند در فوتبال ایران می داد. علیرضا به سرعت جای خود را در تیم ملی باز کرد و ملی پوش شد! البته این داستان شیرین و زیبا به سرعت تمام و تبدیل به یک قصه تلخ با پایانی ناراحت کننده شد.سال ۱۳۸۷ علیرضا به دلیل شرکت در یک مهمانی و شرکت نکردن در اردوی تیم ملی از تیم ملی کنار گذاشته شد و در حکم او امده بود تا تمام پاداش هایی که گرفته بود را هم باید پس بدهد.داستان البته به اینجا ختم نشد و آن سال این بازیکن را ۱۰۰ میلیون ریال هم جریمه نقدی شد!

عجیب‌ترین حکم‌های تاریخ فوتبال ایران/ تل می‌زنم،ژل می‌زنم،گل هم می‌زنم!

ژل می زنم،تل می‌زنم،گل هم می زنم!

کمیته اخلاق فدراسیون محمد دادکان را تقریبا کمتر کسی است که یادش نیاید.یکی از عجیب ترین قانون های آن زمان ممنوعیت ژدن ژل و بلند کردن مو برای بازیکنان فوتبال بود! علیرضا نیکبخت ستاره پرحاشیه مشهدی هم در واکنش به این قانون کمیته اخلاقی طی یک مصاحبه گفت: «ژل می زنم تل می زنم گل هم می زنم!»نیکبخت سال ها بعد در گفت و گویی در خصوص آن محرومیت کسانی که باعث و بانی این اتفاق شدند را نفرین کرد و گفت:«اصلا منشور اخلاقی را با من ساختند. من را محروم کردند چون ژل می زدم.نفرین من برای افرادی که این حکم ها را علیه من دادند این است که خدا کند یک روز به جای ما زندگی کنند. به من می گفتند اگر کسی جای تو بود یا معتاد می شد یا کارتن خواب. من قبل از اینکه به استقلال بروم هم کتیرا می‌زدم که حالا سوسول بازی شده و ژل می زنیم!»

کارت قرمزی که دوران حرفه ای را تمام کرد پ پایان پیام

این بازیکن بسیار با استعداد بود اما چون پرسپولیسی بود او را نابود کردند! این جمله را سید جلال حسینی دو سال پیش گفت، اما حقیقت چیست؟
داستان محرومیت پیام صادقیان به زمانی برمی‌گردد که او در هفته دوم لیگ چهاردهم از محمدرضا اکبریان، داور بازی فولاد – پرسپولیس کارت قرمز مستقیم گرفت و با دست به قاضی میدان ضربه زد. برای صادقیان محرومیتی سه ماهه در نظر گرفتند، محرومیتی که در نگاه اول برای پیام که جوانی با استعداد و درخشان در فوتبال ایران بود خیلی سنگین نبود اما همین محرومیت سه ماهه که علی دایی نوید آن را می داد، پیام را از این رو به آن رو کرد و عملا پایان دوران حرفه ای پیام صادقیان از همین محرومیت شروع شد!

زندان،باب اسفنجی و محرومیتی دوباره!

سوشا مکانی به خاطر جنجال هایی که در زندگی شخصی اش به وجود آمد رسما با حکم قضایی راهی زندان شد. در آن مقطع اما کمیته اخلاق هیچ پرونده جداگانه ای برای دروازه بان پرسپولیس تشکیل نداد و سوشا بعد از چند هفته و آزاد شدن از زندان دوباره به ترکیب تیمش بازگشت! منتهی به محض این که در پایان فصل مکانی از پرسپولیس جدا شد، به خاطر انتشار عکس با لباسی جنجالی باب اسفنجی، سوشا توسط کمیته اخلاق چند ماه از حضور در میادین محروم شد.

عقب نشینی کمیته اخلاق پس از گرفتن عکس با یک خانم بد حجاب

چند سال قبل رسما اعلام شد که سید مهدی رحمتی و چند بازیکن استقلال به خاطر گرفتن عکس یادگاری با یک خانم بدحجاب در اردوی خارجی آبی پوشان با محرومیت سه جلسه ای توسط کمیته اخلاق رو به رو شده اند. در آن مقطع باشگاه استقلال، رسانه ها و اهالی فوتبال به دفاع از رحمتی و بازیکنان استقلال پرداختند. این دروازه بان هم با انتقاد شدید از حکم صادرشده تأکید کرد اگر این رأی اجرایی شود رسما از دنیای فوتبال خداحافظی می کند! این چالش به وجود آمده هم البته درنهایت با عقب نشینی کمیته اخلاق ختم به خیر و حکم محرومیت با رایزنی های انجام شده لغو شد.

عجیب‌ترین حکم‌های تاریخ فوتبال ایران/ تل می‌زنم،ژل می‌زنم،گل هم می‌زنم!

روزی که خالکوبی، دیگر محرومیت نداشت!

احضار اشکان دژاگه و سردار آزمون دو ستاره مطرح تیم ملی به کمیته اخلاق به خاطر خالکوبی هم از جنجال های تاریخی به وجود آمده از زمان دایر شدن کمیته اخلاق در فوتبال ایران بود. تشکیل پرونده برای این دو بازیکن و شایعه محرومیت آنها به قدری در فوتبال ایران سروصدا به پا کرد که باز هم باعث ورود کی روش به ماجرا و دفاع از حقوق بازیکنان اش شد. در آن مقطع باز هم رأی کمیته اخلاق توسط علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال وتو شد و با توجه به سوابق قبلی شرایطی به وجود آمد که تمام اعضای کمیته اخلاق در اعتراض به سیاست های فدراسیون و ز یر سوال رفتن جایگاه و شأن خود از کار استعفا بدهند.

258258

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا