برترین های کسب و کارعمومی

تسمه دینام یا تسمه پروانه چیست؟

تسمه دینام یا تسمه پروانه یا تسمه مارپیچ نوعی تسمه انتقال نیرو است که وظیفه انتقال گشتاور موتور به اجزای مختلف خودرو مانند پمپ آب، پمپ روغن، دینام و سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. این تسمه واشر یا قرقره مخصوصی دارد که به میل لنگ متصل می شود. با پیچاندن تسمه به دور این قرقره، نیروی میل لنگ به آن منتقل می شود. بدین ترتیب وقتی موتور شروع به کار می کند و میل لنگ می چرخد، شروع به حرکت کرده و گشتاور موتور را به اجزای مسیر خود منتقل می کند و با توقف موتور متوقف می شود.

این توضیح مختصر تا حدودی اهمیت این کمربند را نشان می دهد. زیرا ایجاد هر گونه مشکل در این تسمه باعث توقف عملکرد تمامی قطعات متصل به آنها می شود. تسمه دینام می تواند یک یا دو تسمه جداگانه باشد که حول اجزای ذکر شده می چرخند. و وقتی یکی باشد به آن کمربند مارپیچ می گویند. زیرا در راه خود به دور چندین سیم پیچ می پیچد و ظاهری پیچ در پیچ پیدا می کند. در موتورهای طولی معمولاً تسمه پروانه در جلو و نزدیک رادیاتور و میل لنگ محصور می شود و تسمه دینام در سمت چپ موتور و میل لنگ قرار دارد.

در ادامه در مورد تسمه و دینام مفصل صحبت خواهیم کرد. خرید لوازم ماشین و قطعات آن بخصوص برای خودروهای خارجی کمی شاید چالش برانگیز باشد ولی مرکز فروش لوازم یدکی خودرو های چینی این مشکلات را تا حدودی رفع کرده اند و شما به راحتی می توانید لوازم خودرو خود را تهیه کنید. بازار لوازم ام وی ام تهران و سایر خودروهای چینی در حال حاضر گسترده است و نگرانی بابت این موضوع نیست.

وظیفه تسمه دینام یا تسمه پروانه چیست؟

دینام یا دینام برق مورد نیاز بسیاری از قطعات را تامین می کند. اما این قطعه نیروی اصلی خود را از موتور می گیرد. وظیفه اصلی تسمه دینام همانطور که از نامش پیداست اتصال دینام به موتور و انتقال قدرت دورانی موتور به دینام است. به این ترتیب دینام که نوعی مولد جریان مستقیم است با کمک تسمه مخصوص خود انرژی مکانیکی را از موتور دریافت کرده و به انرژی الکتریکی مورد نیاز باتری تبدیل می کند. در نتیجه می توان گفت که سلامت باتری، تامین انرژی آن و تغذیه خودرو از طریق دینام به این تسمه و عملکرد صحیح آن بستگی دارد. بنابراین منبع تغذیه قسمت های مختلف خودرو به نوعی به تسمه تایم بستگی دارد. با این تعریف می توان وظایف تسمه تایم را به صورت زیر بیان کرد:

تامین برق دینام مورد نیاز سیستم برق خودرو

حرکت پروانه در سیستم خنک کننده خودرو

منبع تغذیه پمپ هیدرولیک سیستم فرمان

اطمینان از گشتاور لازم پمپ آب در سیستم خنک کننده خودرو

تامین انرژی لازم برای کمپرسور در سیستم تهویه مطبوع خودرو

البته در گذشته هر کدام از این اجزا از کمربند مخصوص به خود استفاده می کردند.اما این روش باعث سختی تعمیر و سخت شدن تسمه ها می شد. بنابراین تسمه پروانه یا تسمه دینام جایگزین همه آنها شد. اگر در این قسمت از دو تسمه استفاده شود، معمولاً یکی برای چرخاندن پره، کمپرسور، پمپ روغن و پمپ آب و دیگری برای فعال کردن دینام استفاده می شود. بنابراین تسمه پروانه و تسمه دینام می توانند دو قسمت مجزا یا یک تسمه مارپیچ واحد باشند.

ایا ماشین بدون تسمه دینام میشه حرکت کرد

تسمه دینام یا ساختار تسمه پروانه

تسمه دینام یا پروانه اگر در یک بدنه باشد و به عنوان تسمه مارپیچ یا دو عنصر جداگانه استفاده شود، در هر مورد نوعی تسمه انتقال نیرو محسوب می شود. تسمه های انتقال قدرت تسمه های V شکل هستند. به این کمربندها V-BELT یا شیری می گویند. دلیل این نام گذاری مقطع V شکل کمربند است که شکل ذوزنقه ای دارد. این شکل باعث می شود که کمربند بهتر روی کیف شما بنشیند و کشش خوبی ایجاد کند.

این تسمه ها از یک طرف صاف و مسطح و از طرف دیگر شیاردار هستند. سطح صاف در داخل کمربند قرار می گیرد. طول تسمه پروانه معمولا با توجه به ساختار اجزای فنی خودرو انتخاب می شود. کمربند پروانه ای یا تسمه دینام از ترکیب نخ، الیاف طبیعی و پلاستیک ساخته می شود.به این ترتیب الیاف و نخ ها کشیده شده و لایه پلاستیکی آنها را می پوشاند و محافظت می کند.

مشکلات و عواقب آسیب به تسمه دینام

اگر تسمه دینام خودرو دچار مشکل شود و کارایی خود را از دست بدهد، تجربه رانندگی با خودرو بسیار تغییر می کند. این تغییرات و پیامدهای آسیب به تسمه مارپیچ دینام به دلیل موارد زیر است:

  • آسیب به پمپ هیدرولیک و سفت شدن فرمان
  • قطع شدن شارژ باتری خودرو و تامین برق قطعات الکتریکی
  • شمع روشن نکردن و موتور خاموش نشد
  • آسیب به سیستم تهویه مطبوع و خنک نشدن کولر خودرو
  • خرابی پمپ آب، افزایش دمای آب و توقف خودرو
  • آسیب به یاتاقان های بیکار یا یاتاقان کشنده
  • چراغ موتور را بررسی کنید

علت صدای تسمه دینام چیست؟

صدای جیغ تسمه دینام یکی از ناخوشایندترین صداهایی است که در خودرو شنیده می شود. این صدا ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. این دلایل عبارتند از:

عدم تعویض به موقع تسمه و آسیب یا پارگی آن منجر به صدای جیرجیر می شود. خرابی بلبرینگ فولی نیز باعث ایجاد صدای تسمه V می شود. این مشکل با پاشیدن آب روی تسمه قابل تشخیص است. اگر بعد از پاشش آب صدای جیرجیر ادامه داشت، مشکل مربوط به خرابی یاتاقان در یکی از روکش ها است.تنظیم نادرست کشش تسمه یکی دیگر از دلایل اصلی صدای سیم پیچی تسمه دینام است. برای شناسایی این مشکل می توانید از محلول اسپری آب نیز استفاده کنید. اگر بعد از پاشش آب صدای جیرجیر نسبت به قبل بلندتر شد، مشکل از سفت شدن تسمه یا شل شدن آن است. در این شرایط احتمال آسیب به تسمه کشنده زیر دینام و یا پوسیدگی خود تسمه وجود دارد.

ناهماهنگی فویل ها همچنین می تواند باعث ایجاد صدای جیغ از زیر کاپوت شود. این مشکل معمولاً به دلیل آلودگی فولی یا شیارهای آسیب دیده رخ می دهد. در این شرایط بهتر است فیلم ها توسط استادکار از ماشین جدا شود و پس از تمیز کردن و روغن کاری دوباره روی زنجیر قرار گیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله نگاهی به تسمه دینام (تسمه پروانه) انداخته ایم و متوجه شده ایم که این قطعه چقدر برای سلامت کلی خودرو و عملکرد بقیه خودرو اهمیت دارد. امیدواریم با مطالعه این مقاله به تمام سوالات خود پاسخ داده باشید. اگر نه، فراموش نکنید که نظرات و سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

دکمه بازگشت به بالا