عمومیبرترین های کسب و کار

نگاهی گذرا به مسئله دعاوی علامت تجاری

مارک ها علاوه بر نقش مهم و تعیین کننده آن در تجارت و رونق تجارت ، یکی از ارزشمندترین دارایی های شرکت های بزرگ و کوچک هستند.

با توجه به اهمیت آن ، امروزه تعداد کمی در لزوم حمایت از صاحبان علائم تجاری شک دارند. این تحقیق نشان می دهد که قانون علامت تجاری از این ابزار قانونی در سه سطح استفاده می کند: شناخت مالکیت ، تداوم حقوق و اتکا به ضمانت های عملکرد دارندگان علامت تجاری در دعاوی نقض قانون علیه رقبا. همچنين مشاهده شده است كه نه موقع قانونگذار و نه دكترين در اين زمينه در مورد نقش استفاده واقعي در استناد به ضمانت هاي اجراي مدني و كيفري چندان روشن نيست.

در مقالات منتشر شده در این خصوص، مطالعات تطبیقی ​​و بررسی رویه های قضایی داخلی و خارجی و مقررات مربوط ، بر اساس اصول قانونی و الزامات اقتصادی. ن نتایج این مطالعه می تواند عملکرد اداره علائم تجاری ایران در ثبت علامت تجاری را مورد انتقاد قرار دهد ، اما نشان می دهد که بسیاری از علائم تجاری در بازار برای ذخیره و از بین بردن رقبای تجاری در بازار ثبت شده است. روشی محتاطانه و متفاوت در برخورد با دامنه حمایت از صاحب علامت تجاری در دادرسی های حقوقی و کیفری.

علائم تجاری و دعاوی مربوط به طراحی صنعتی

اگر هنگام صدور گواهی ثبت علامت تجاری ، نکات مندرج در مواد 30 و 32 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 2007 ، رعایت نشود ، مالک و ذینفع علامت تجاری باید این یا که عدم انطباق باعث کالاها یا خدمات وی شده است. او را از دیگران نمی توان تشخیص داد و به همین دلیل متحمل خسارات شد. وی می تواند در این زمینه ادعا کرده و ادعای ابطال علامت تجاری مزبور را به دادگاه صالح تسلیم کند.

ادعاهای کیفری مارک و طراحی صنعتی

اگر شخص دیگری سهواً یا عمداً از یک علامت تجاری و مارک تجاری که قبلاً توسط آن شخص ثبت شده و گواهی ثبت نام صادر کرده است سوء استفاده کند و از این علامت تجاری برای محصولات و خدمات خود استفاده کند به گونه ای که توانایی تمایز محصولات و خدمات را از دست بدهد و مشتریان دچار سردرگمی شوند. ؛ صاحب علامت تجاری ثبت شده می تواند با تشکیل پرونده ای برای شروع پرونده جنایی علیه متخلف و انجام تحقیقات لازم توسط کارشناسان ، در مورد اموال و محصولات کلاهبردار توقیف کند.

ادعاهای مربوط به نقض حقوق مارک تجاری و طرح صنعتی

با این حال ، اغلب ادعاها مربوط به مارک ها و طرح های صنعتی است. طراحی مارک مشابه مارک موجود در بازار است و این کلاهبرداری معمولاً به گونه ای است که هر بیننده ای را گمراه می کند.

با این حال ، تحت حقوقی که توسط قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری به تصویب رسیده در سال 2007 به یک مالک علامت تجاری اعطا می شود ، انواع مختلفی از دعاوی مربوط به علائم تجاری وجود دارد.

بر اساس این واقعیت که قانون حق انحصاری استفاده از مارک تجاری را به مالک علامت تجاری اعطا کرده و استفاده توسط دیگران را منع کرده است. اگر برخی دیگر به تقلب از مارک خاصی استفاده می کنند ، برخی از دعاوی ممکن است شامل ممنوعیت استفاده و لغو علامت تجاری دیگران باشد.

یعنی اگر نام یا آرم شرکتی که قبلاً ثبت شده است ، عمداً یا به طور تصادفی به عنوان علامت تجاری استفاده شود و این علامت تجاری مشابه علامت تجاری قبلی باشد و مخاطب را گمراه کند ، ذینفع و صاحب علامت تجاری می تواند واقعیت را ثابت کند کلاهبرداری و کلاهبرداری. از دادگاه بخواهید علامت تجاری را لغو کند.

یک تبلیغ کننده علائم تجاری معترض، چه اقداماتی را باید برای اعتراض انجام دهد؟

روش ثبت علامت تجاری به این صورت است که پس از پذیرش علامت تجاری در {ثبت شرکت های صنعتی و املاک} یک بار ، آگهی تبلیغاتی حاوی نام ، مشخصات و آدرس متقاضی ثبت ، به همراه مشخصات مارک تجاری و مشخصات کالاها یا خدمات در روزنامه منتشر می شود و اگر افرادی با علامت تجاری اعتراض داشته باشند یا حق داشتن آن را داشته باشند ، 30 روز فرصت دارند تا اعتراض کتبی خود را به همراه بیانیه ثبت و تمام اسناد و دلایلی که مبنای آن است ارائه دهند. برای استناد آنها حق دارند كه به اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي تسليم شوند و يك رسيد حاوي تاريخ دريافت اعتراض را دريافت كنند.

ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی باید ظرف مدت ده روز از تاریخ دریافت ، اعتراض نامه را به آدرس متقاضی ثبت یا هر آدرس مشخص شده توسط وی اطلاع دهد.

پس از اطلاع رسانی ، به صراحت به متقاضی گفته می شود که اگر صلاحیت اعتراض را تشخیص دهد ، باید کتباً درخواست ثبت نام خود را پس بگیرد.

اگر متقاضی اعتراض را بپذیرد و درخواست خود را پس بگیرد ، كتباً به شاكی اطلاع داده می شود و اگر علامت تجاری را در گذشته ثبت نكرده باشد ، ثبت بر اساس مندرجات اظهارنامه ارائه شده در جریان اعتراض انجام می شود. .

اما اگر متقاضی اعتراض اعتراض شده را نپذیرد ؛ معترض 60 روز فرصت دارد تا به دادگاه عمومی دادگستری تهران برود و از طریق دادگاه پیگیری کند. این 60 روز از تاریخ ابلاغ نامه اعتراض به متقاضی محاسبه می شود.

اگر معترض در این 60 روز در تهران شکایت نكند. اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی با آگاهی از گواهی عدم تشکیل دادخواست ، علامت تجاری را به نام متقاضی ثبت می کند و کلیه پرداخت های انجام شده در اعتراض به نفع خزانه دولت توقیف می شود.

برای اینکه درباره دعاوی علامت تجاری مقالات و نوشته های مفید و بهتری بخوانید روی لینک زیر کلیک کنید :

https://ctlaw.ir/%d8%af%d8%b9%d8%a7%d9%88%db%8c-%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%d8%aa%d8%ac%d8%a7%d8%b1%db%8c/

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا