فرهنگ و هنر

برگی از یک جنایت شیمیایی

جمهوری اسلامی ایران حق دارد هر زمان که بخواهد از همان سلاح ها استفاده کند و از دفاعیات پیچیده تری برخوردار است تا حاکمان عراقی را در شرایط وخیم نگه دارد. با این حال ، وی گفت: “ما تاکنون از قصاص در برابر حقوق بشر ، اصول اسلامی و قوانین بین المللی جلوگیری کرده ایم.”

به گزارش ISN ، در تاریخ 9 اکتبر 1987 ، دبیرکل جمهوری اسلامی ایران با نوشتن نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل خواستار پایان سریع حمله شیمیایی در عراق شد. دکتر علی اکبر ولایتی در این نامه نوشت:

لین

توجه شما را به این نکته جلب می کنم که رژیم جنایتکار عراق بار دیگر مقادیر زیادی سلاح شیمیایی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است. این عمل شنیع و غیرانسانی ، که با تمام قوانین و معاهدات پذیرفته شده در سطح بین المللی مغایرت دارد ، فقط توسط رژیمهای فاشیستی از ماهیت توسعه ای انجام می شود.

چنین رژیم هایی به انسانیت ، مردم و کرامت ملی آنها توجه ندارند. سازمان های بین المللی و دولت هایی که معاهده های منع استفاده از چنین سلاح های کشنده را امضا کرده اند نیز استفاده از چنین سلاح هایی را به شدت محکوم نکرده اند و متأسفانه مقامات عراقی چراغ سبز را برای تکرار پروتکل ژنو در سال 1925 روشن کرده اند. مسخره کردند. به دنبال این ، شهر سومار (در بخش غربی کشور) در تاریخ 8 اکتبر 1987 ، بین ساعت 10:05 تا 10:15 بعد از ظهر مورد حمله شدید شیمیایی قرار گرفت.

من می خواهم به شما اطمینان دهم که جمهوری اسلامی ایران اقدامات پیچیده تری برای استفاده از همان سلاحها هر زمان که بخواهد و قرار دادن رژیم عراق در وضعیت بدتری دارد. اما تاکنون از قصاص حقوق بشر ، اصول اسلامی و قوانین بین الملل جلوگیری کرده ایم.

ضروری است که شورای امنیت بلافاصله وارد عمل شود و اقدامات قاطع انجام دهد و عاملان این جنایات را مجازات کند. ما همچنین انتظار داریم که قبل از محو این شواهد ، تیمی از کارشناسان در اسرع وقت به منطقه اعزام شوند. لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی عراق که سابقه بمب گذاری با سلاح های شیمیایی و سلاح های شیمیایی را دارد ، پاسخ مناسبی برای اعزام تیمی از کارشناسان برای دیدار از عراق دریافت نکرده است. ما امیدواریم که این مسئله مهم با مسئولیت پذیری و فردی بیشتری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که هواپیماهای جنگی عراق صبح روز 28 ژوئیه 1987 چندین سرداش و حومه آن و اماکن تعمید را بمباران کردند. روز بعد (4 آوریل 1987) ، هواپیماهای عراقی بار دیگر بیمارستان سرداش و حومه آن را بمباران کردند. بیش از 5،000 نفر زخمی و 200 نفر شهید شدند.

در همین حال ، سخنگوی ارتش عراق استفاده از سلاح های شیمیایی را انکار کرد و گفت: “ادعاهای دروغین مقامات ایرانی پوششی برای شکست نظامی آنها است و آنها می خواهند جهان را گمراه کنند.”

تحلیل پیشگیری از حملات شیمیایی در عراق

در جنگ ایران و عراق ، عراقی ها برای اولین بار در سال 1983 ، سپس در فوریه 1984 ، سپس در مارس و آوریل 1985 ، در مقاله ای تحت عنوان “خاورمیانه محل جنگ شیمیایی” جنگیدند. 64) و تاکنون آنها بیش از 30 بار از این سلاح در ایران استفاده کرده اند که منجر به زخمی شدن بیش از 5000 نفر شده است.

تیم تحقیقاتی سازمان ملل گازهایی مانند گاز خردل و گاز عصبی را شناسایی کرد و به دنبال آن عراقی ها از گازهای سمی مانند سیانید هیدروژن و لویتیت استفاده کردند. برخی از این گازها به صورت محلی در عراق تولید می شوند. همچنین در حال ساخت بمب های اروپایی با استفاده از فناوری اروپایی است. عراق همچنین سیستم هایی را از کشورهای آمریکای لاتین در پیش گرفته است.

منابع:
– علی اکبر ولتی – وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی عراق “(شورای امنیت سازمان ملل متحد شماره S / 19193 ، 9 اکتبر 1987).

– (خبرگزاری جمهوری اسلامی ، مجله گزارش های ویژه ، مجله شماره 205 ، 19/7/1366 ، ص 9 ، بغداد ، سرویس خبری عراق ، 18/8/1366).

– (برای مرکز تحقیقات جنگ شماره 137256 – دستور عمومی سپاه ، 25/7/1366).

لین

انتهای پیام

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا