استان ها

ساخته شدن نخستین و برترین ژنراتورهای مولد برق لوکوموتیو کشور در شاهرود

به گزارش خبرگزاری دانا نیوز استان سمنان ،نیروهای جوان و کاربلدی که هیچ دیده نمی شوند ولی در دوران تحریم و نامهربانی کشورهای دیگر کاری کرده اند کارستان و با همت و دانش خود توانسته اند همگان را به حیرت واداراند و نگذارند که حتی برای یک ثانیه هم چرخ های لوکوموتیو کشور دچار وقفه شود

آری ،،شرکت توربوژنراتور شاهرود با توکل به خداوند متعال و تکیه بر تخصص و باور نیروهای مستعد و بهره گیری از تجارب سه دهه فعالیت مستمر کارشناسان خود در زمینه طراحی، ساخت و باز سازی انواع ماشینهای الکتریکی فشارقوی و فشارضعیف در صنایع مادر نقش مهمی را در انجام پروژه های بزرگ کشور به عهده داشته است. لذا در راستای تامین نیازها و خواسته های کارفرمایان و با برخورداری از قابلیت های منحصر به فرد از جمله کاهش مدت زمان سفارش ساخت و بازسازی و همچنین کیفیت قابل رقابت محصولات با نمونه های خارجی موفق شده است تایید سازمانهای خصوصی و دولتی را با هدف تامین حداکثر کیفیت اخذ کند. آن چه بخش تولید را به سمت پیشرفت سوق می دهد حمایت همه جانبه از این بخش خواهد بود. یکی از مهمترین موفقیت های این واحد عنوان نخستین و برترین ژنراتورهای مولد برق لوکوموتیو در ایران بوده است که در شاهرود انجام شده است. شنیدن این گونه خبرها می تواند باعث غرور و تحسین نیروهای متخصص و نخبه باشد لذا به این موضوع پی می بریم که سرمایه های جوان در کشور که حرفی برای گفتن دارند کم نیستند فقط نیاز به توجه و کمک دارند تا این سرمایه ها حفظ شده و در کشور خود به فعالیت بپردازند.

ساخته شدن نخستین  و برترین ژنراتورهای مولد برق لوکوموتیو کشور  در شاهرود

در این بازدید به سراغ مهندس محمد حسین عامریون مدیرعامل شرکت توربو ژنراتور شاهرود رفته تا درباره فعالیت های انجام شده این مجموعه بپرسیم.

عامریون در ابتدا با تشکر ازحضور اصحاب رسانه در این مجموعه و از نقش رسانه ها در حمایت از بخش تولید گفت: بی شک رسانه ها می توانند صدای رسای صنعتگران در جامعه باشند.

وی در خصوص فعالیت این مجموعه گفت: اولین گام های احداث کارخانه از سال 1369 توسط زنده یاد مهندس مهدی عامریان آغاز شد و هدایت سکان این شرکت از ابتدای تاسیس تا خرداد ماه سال 1388 در دستان توانمند زنده یاد عامریان قرارداشت و پس از آمیختن علم و تجربه، مهارت، جسارت و با همت و همدلی و بکارگیری کادری متخصص و کار آزموده و نیز در اختیار داشتن تجهیزات فنی مناسب رشد نموده و امروز توانسته است بستری برای اشتغال 250 نفر از متخصصین در شهرهای شاهرود، تهران، کرج و اهواز ایجاد کرده است

محمدحسین عامریون ادامه داد: با وجود اینکه سنگ بنای شرکت توربوژنراتور شاهرود در شهرستان شاهرود نهاده شده ولی گستره ی خدمات این شرکت، سراسر ایران و کشورهای همسایه را پوشش داده و در گرداندن چرخ صنایع داخلی و خارجی نقشی پر رنگ ایفا می کند. بنده به مدت یک سال و نیم در جمع خانواده توربو ژنراتور هستم. از سیاست‌ها و نگرش پرسنل توربو استفاده کرده و آن را اجرایی کردم زیرا معتقد هستم نیروی کارگر وقتی کاری را انجام می‌دهد انتظار دیده شدن را دارد. در این راستا در بحث فرزندآوری نیز تصمیماتی گرفته شده است تا از پرسنل در خصوص کمک به طرح جوانی جمعیت حمایت شود. شرکت توربو ژنراتور طبق قانون کار فعالیت دارد و در کنار این قانون بی شک با در نظر گرفتن مزایا به این نیروها کمک خواهد شد. باید به این باور برسیم که حمایت از کارگر و پرسنل بر روحیه آنها تاثیر مثبت خواهد داشت و با داشتن روحیه خوب شاهد عملکرد خوبی در تولید خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت توربو ژنراتور در خصوص اعتماد ملی به توانمندی و تخصص این شرکت را درهمکاری با شرکت های بزرگی چون فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن اصفهان، مجموعه های سیمان، شرکتهای تحت پوشش وزارت نفت و وزارت نیرو، صنعت و معدن و تجارت و … می داند و با بیان اینکه صنعت داخلی می تواند با نمونه های خارجی رقابت کند گفت رمز این موفقیت پیشرفتی بوده است که از تلاش تمامی افراد مجموعه حاصل شده است. توربو ژنراتور با تمامی صنایع کشور در ارتباط است از نفت گرفته تا پتروشیمی خدمات ریلی، سیمان فولاد. لذا هر صنعتی در ایران که با موتور ارتباط داشته باشد با این شرکت آشنایی کامل دارد. همچنین در ایران دو شرکت مطرح دیگر وجود دارد که توربو ژنراتور می‌تواند با آنها رقابت کند و همچنین این شرکت‌ها نیز می‌توانند با توربو ژنراتور رقابت داشته باشند و معمولا در مناقصات این سه شرکت حضور دارند. حجم کاری این شرکت به گونه‌ای است که به حالت اشباح رسیده است. لیکن

کارفرمایان اصرار دارند در نوبت باقی بمانند و این تاخیر را به جان می خرند ،سیاستی که وجود دارد و به شعار این مجموعه تبدیل شده است این است که کل کارگاه‌های ایران می توانند کارگاه‌ توربو ژنراتور باشند .

این فعال بخش تولید در ادامه افزود: در بحث فعالیت این واحد باید بگویم که نزدیک به ۲۵۰ نفر نیرو در این شرکت به صورت تک شیفت فعالیت دارند. بعد از ساعت اداری با توجه به سیاست‌هایی که وجود دارد ادامه فعالیت‌ها را تا پاسی از شب داشته و حتی کارهایی تحت عنوان برون سپاری داریم به این گونه که کارفرمایی وقتی تمایل دارد با این شرکت همکاری داشته باشد ظرفیت ما به اندازه همان ۲۵۰ نفر خواهد بود ، لذا با کارگاه‌های معتبری که در کل ایران هستند ارتباط داریم و کنترل کیفی ما روی آنها نیز نظارت دارد با توجه به اینکه محصولی که قرار است از این شرکت خارج شود با نام توربو ژنراتور خواهد بود تمام تلاش ما این است کنترل کیفی و نظارت کافی روی این موضوع نیز را داشته باشیم . در حال حاضر وضعیت کنونی ما تقریباً تا ۲ سال آینده مواجه با سفارشات متعددی خواهد بود اما کارهایی را نیز به صورت موازی قبول خواهیم کرد. دوستانی که با موتور آشنایی دارند برندهای جهانی را کاملاً می‌شناسند توربو ژنراتور با برندسازی با این برندها در حال رقابت است و موتوری نیست که از این شرکت‌ها باشد که ما نتوانیم بسازیم.

وی در خصوص صادرات گفت: صادرات به کشور عراق قبل از این انجام می شد و از آنجا که کشور عراق یک کشور مصرف کننده است و خدماتی را از کشورهای چین و ترکیه با توجه به قیمت ارزانتر دریافت می کند لذا ارتباط با کشور عراق از این منظر سخت خواهد بود ، ولی صادرات هم داشته‌ایم بحث سانتریفیوژها بوده که به عنوان یک شرکت واسطه از داخل انجام شده است، ولی به صورت مستقیم ارتباط نداشته‌ایم.

عامریون با ابراز خرسندی گفت: ژنراتور اصلی لوکوموتیو را برای اولین بار شرکت توربو ژنراتور شاهرود توانست بسازد و ثبت کند این ژنراتور قبل از این از کره، آمریکا و کانادا وارد ایران می‌شد اما خوشبختانه در حال حاضر شرکت توربوژنراتور توانست ساخت آن را به ثبت برساند. قرارداد برای تعداد ۲۰ دستگاه منعقد شده است که ۱۲ دستگاه تا به اکنون تحویل داده شده سه تا از دستگاه‌ها در حال ارسال هستند و نتایج مثبتی را نسبت به دستگاه‌های خارجی داشته و چون نتایج مثبتی را نسبت به دستگاه خارجی چون کره، کانادا و آمریکا کسب کرده است به جرات می توان گفت که از لحاظ قیمت و کیفیت می‌توانیم رقابت کنیم

وی با بیان اینکه اخیرا الکتروموتورها و ژنراتورهایی بودند که برای اولین بار ساخته شدند و تحویل داده شده است گفت: این دستگاه برای اولین بار در خاورمیانه توسط مهندسین این شرکت از صفر تا صد ساخته شده است، نقشه و طراحی‌ آن توسط نیروهای این شرکت انجام شده و در نهایت به مرحله ساخت رسیده است.

عامریون در خصوص توسعه ی این واحد تسریع کرد: آن چه برای ما مهم است این خواهد بود که با این تعداد پرسنل بتوانیم در حفظ و رضایتمندی نیروهای خود تلاش کنیم تا اینکه بخواهیم با توسعه، تعدیل نیرو داشته باشیم، لذا توسعه ی ما در سراسر کشور برای سوله‌های خواهد بود که فعالیت آنچنانی ندارند از آنجایی که سفارشات کار وجود دارد از این نیروها می‌توان به عنوان نیروهای توربو استفاده کرد هر چه حجم کاری ما بالاتر برود در قدم اول برون سپاری‌ها را تقویت خواهیم کرد. ما طبق نظر کارفرما موتور را ساخته و خوشبختانه از گردش مالی در سالی که گذشت راضی هستیم ما به جرات می گوییم که موتورهای ما با موتورهای روز جهان برابری می کند

ساخته شدن نخستین  و برترین ژنراتورهای مولد برق لوکوموتیو کشور  در شاهرود

مهندس عامریون در ادامه گفت: متریال این شرکت به جز مس که در کشور ما به وفور یافت می‌شود تماماً از خارج از ایران تامین می‌شود. بحث عایق‌ها، ورق‌های سیلیس و رزین‌ها از کشورهای مانند آلمان، کانادا ،روسیه و چین وارد خواهد شد که این واردات نیز شرایط خاص خود را دارد.

عامریون در پایان گفت: مسئولین توجه بیشتری به بخش تولید داشته باشند همانگونه که ما به دنبال امید دادن به نیروهای خود هستیم این انتظار وجود دارد که این امید آفرینی از جانب مسئولین به بخش تولید نیز باشد. با توجه به تحریم‌های موجود توانستیم راه مناسبی برای داشتن متریال در ایران پیدا کنیم تحریم عبارتی است که می‌توان با دور زدن آن به سمت اهداف اصلی پیش رفت. وی در خصوص همکاری با دانشگاه گفت: تمایل زیادی وجود داشته تا با دانشگاه پیوند داشته باشیم اما متاسفانه نگرش‌ها متفاوت شده و دانشجویان با سطح علمی متفاوتی تحصیل می‌کنند لذا تا به حال این همکاری محقق نشده است.

ساخته شدن نخستین  و برترین ژنراتورهای مولد برق لوکوموتیو کشور  در شاهرود

»گزارش و عکس: تیم رسانه ای شهید عباس یزدی فر( مرتضی دهرویه و علیرضا عربی)

دکمه بازگشت به بالا