اقتصادی

روش سبز و دوستدار طبیعت برای تولید انرژی از زباله/دست قوی مافیا برای صنعتی‌سازی زباله‌سوز !

فناوران یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک فناوری پردیس توانسته‌اند با اجرای طرح پایلوت در کرج، فناوری سبز و دوستدار طبیعت خود را در زمینه بازیافت پسماندهای عفونی و بیمارستانی، صنعتی و شهری به اثبات برسانند، ولی عدم اعتماد نهادهای دولتی و وجود مافیای زباله سبب شده تا این شرکت نتواند محصول خود را در مقیاس صنعتی به تولید برساند.

به گزارش دانا نیوز، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به ایجاد یک منبع سوخت جایگزین پایدار و مقرون به صرفه از زباله‌ها شده است.این شرکت با هدف حفظ محیط زیست و تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر در سال ۹۵ تاسیس شد. متخصصان این مجموعه دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و پاک برای توسعه پروژه‌ها با به‌کارگیری تکنولوژی روز دنیا، فناوری‌های تجاری موجود را با راه حل‌های سودمند زیست محیطی در راستای حل چالش‌های تولید انرژی با مدیریت زباله ارائه می‌کنند.

طراحی و ساخت نیروگاه گازی‌سازی پسماند در کلاس جهانی از ماموریت‌های این شرکت تعریف شده است. مدیریت هوشمند زباله و پیاده‌سازی دقیق فناوری جدید گازی برای بازیافت پسماند از طریق روش‌های امحای هوشمند زباله می‌تواند به کاهش حجم فعالیت و هزینه‌های امحا کمک کند.

مهمترین مزایای محصول دانش‌بنیان گازی‌سازی پسماند، قابلیت از بین بردن انواع پسماند، عدم تولید آلاینده، از بین رفتن کامل تمامی ضایعات، عدم نیاز به تفکیک زباله، بالاترین میزان تولید انرژی به ازای هر تن پسماند، تخصیص فضای کم، تولید کم خاکستر، سازگاری بالا با محیط زیست، مصرف انرژی نسبتا کم هزینه، هزینه پایین ساخت و نگهداری و نیاز به نیروی انسانی متخصص در مراحل اجرا و بهره‌برداری است.

طرح سبز برای تولید انرژی

حسین اسماعیلی، عضو هیات مدیره و مدیر بازرگانی این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس در گفت‌وگو با دانا نیوز، با بیان اینکه این شرکت در زمینه گازی‌سازی زباله فعال است، گفت: زمینه بازیافت زباله در این فرایند شامل زباله‌های شهری، نفتی و صنعتی می‌شود.

وی روش گازی‌سازی زباله را آخرین تکنولوژی موجود در دنیا در زمینه بازیافت زباله و پسماند دانست و اظهار کرد: در سیستم‌های زباله‌سوز معمول، زباله در دمای ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد سوزانده می‌شود که حاصل آن دود داغی است که این دود داغ در کنار آب مقطر قرار می‌گیرد و آب مقطر تبدیل به بخار و این بخار در ژنراتور تبدیل به برق می‌شود. این سیستم در بوشهر نصب شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، ولی به دلیل آلاینده‌های زیادی که دارد، از سوی مدعی‌العموم شکایتی طرح شده است.

اسماعیلی، مصرف آب زیاد را از دیگر معایب سیستم‌های زباله‌سوز موجود عنوان کرد و یادآور شد: این سیستم به ازای هر یک کیلوگرم زباله ۱.۵ لیتر آب مقطر نیاز دارد. یکی دیگر از معایب این سیستم حذف همه رطوبت زباله است و زباله و پسماند باید عاری از رطوبت باشد تا وارد دستگاه شود. این در حالی است که در فرآیند گازی‌سازی پسماند، ما زباله با ۳۰ درصد رطوبت را وارد راکتور می‌کنیم. قبل از سوزاندن زباله، احتراق ناقصی انجام می‌شود و از این طریق به طور مستقیم از زباله، گاز دریافت می‌شود.

وی، حذف آلاینده از خروجی دستگاه و کاهش مصرف آب را از مزایای فرآیند راکتور زباله‌سوز این شرکت دانش‌بنیان ذکر کرد و یادآور شد: این صنعت در اختیار کشورهای محدودی چون امریکا، ژاپن، چین، آلمان و ایتالیا است و ایران ششمین کشور دارنده این فناوری محسوب می‌شود. این شرکت با سرمایه شخصی خود از سال ۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۹۷ موفق به تولید راکتور زباله با ظرفیت یک تن در روز شد.

مدیر بازرگانی این شرکت با بیان اینکه با این نمونه اولیه توانستیم یک تن زباله را تبدیل به گاز کنیم، اظهار کرد: این گاز می‌تواند از طریق فرآیند ژنراتور، تبدیل به برق شود و این تفاوت و مزیت دستگاه ما با سیستم‌های زباله سوزهای موجود است.

وی در خصوص راکتور مورد استفاده در این فرایند، تاکید کرد: راکتور مورد استفاده کاملا طراحی و ساخته شده از سوی محققان این شرکت است، ولی بخش ژنراتور برای تبدیل گاز به برق وارداتی است، چون سیستم آن در کشور ساخته نمی‌شود.

راهکار دانشی برای دفع زباله‌های عفونی

عضو هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه در این فرایند کلیه زباله‌های عفونی، بیمارستانی، صنعتی و نفتی قابل امحا است، افزود: برای بازیافت هر نوع زباله و تبدیل آن به انرژی، فرایند متفاوتی اعمال می‌شود. به عنوان مثال برای زباله‌های عفونی به دلیل حساسیت‌های خاص، نیاز به فیلترهای قوی‌تری است.

وی با اشاره به برخی حساسیت‌ها برای بازیافت و امحاء زباله‌های بیمارستانی، گفت: به عنوان نمونه استان اصفهان برای دفع زباله‌های عفونی خود هر کیلویی ۲۰ هزار تومان هزینه می‌کند که خروجی هم از دفع زباله ندارند.

اسماعیلی اضافه کرد: بیمارستانی که یک تن زباله در روز تولید می‌کند، سالیانه باید ۷ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برای دفع زباله هزینه کند، ولی ما با یک دستگاه ۵ میلیارد تومانی می‌توانیم زباله‌های آنها را بازیافت کنیم. با نصب این دستگاه در بیمارستان، زباله از طریق شوتینگ وارد آن و به طور مستقیم گاز تولید می‌شود. از این طریق هم مشکل بیمارستان با زباله‌های عفونی مرتفع و هم انرزی تولید می‌شود.

عضو هیات مدیره این شرکت با تاکید بر اینکه برای طراحی و ساخت این سیستم حدود ۲۵ میلیارد تومان در سال ۹۷ سرمایه‌گذاری شده است، یادآور شد: در زمینه دفع زباله‌های عفونی با یکی از  سازمان‌ها قراردادی را منعقد کردیم.

مافیای زباله عامل توسعه طرح دانشی

اسماعیلی با اشاره به چالش‌های توسعه این فناوری در کشور گفت: ما با هزینه شخصی این فناوری را به اثبات رساندیم و اکنون انتظار داریم که دولت از این طرح حمایت کند تا بتوانیم به وسیله این دستگاه در مقیاس‌های صنعتی ۱۰۰ تا ۳۰۰ تن به بالای زباله را در روز امحاء و از آن انرژی تولید کنیم.

وی خاطرنشان کرد: معاون سازمان محیط زیست اعلام کرده است که سالیانه ۸۷ هزار میلیارد تومان زباله شهری به محیط زیست آسیب می‌رساند، ولی یکی از شرکت‌های مافیای این سیستم‌ها ما را تهدید کرده که در صورت توسعه این فناوری، به ما آسیب وارد می‌کند!

اسماعیلی این سیستم‌ها را یک صنعت «های تک» و ثروت آفرین در کشورها توصیف کرد و گفت: متاسفانه مانع حرکت ما در توسعه این فناوری شدند، در حالی که ما کلیه مجوزهای این فناوری و ثبت اختراع آن را دریافت کرده‌ایم و تنها شرکتی هستیم که موفق به دریافت استانداردهای محیط زیستی شدیم.

اسماعیلی با بیان اینکه مافیای این حوزه اقدام به واردات دستگاه‌های زباله‌سوز با معایب موجود آن به کشور کرده است، گفت: یک نمونه از این دستگاه در نوشهر نصب شده بود که به دلیل آلایندگی بالا متوقف شد و دو نمونه دیگر آن در ساری و رشت قرار بود نصب شوند که تاکنون موفق به واردات آن نشدند.

اسماعیلی تاکید کرد: در کشور قوانین خوبی به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان وضع شده است، ولی در عمل آن مافیا اجازه اجرای این قوانین را نمی‌دهد. ما با معاونت علمی ریاست‌جمهوری نیز در این زمینه مکاتبه کردیم و آنها نیز از فعالیت‌های ما بازدید کردند.

اجرای پایلوت

مدیر بازرگانی این شرکت دانش‌بنیان از اجرای طرح پایلوت این سیستم در کشور خبر داد و افزود: طرح پایلوت این سیستم با ظرفیت یک تن زباله در کرج اجرایی شده است.

وی تاکید کرد: ما برای نصب این دستگاه در شهرهای شمالی به شهرداری‌های این شهرها از جمله ساری و رشت مراجعه کردیم، ولی مشکلی که در مذاکره با آنها داریم، عدم اعتماد به ما است و از سوی دیگر آنها می‌دانند که اگر یک نمونه از این دستگاه در کشور نصب شود، زباله‌سوزهای قبلی از دور خارج خواهند شد.

اسماعیلی به مقایسه محصول این شرکت با نمونه‌های خارجی اشاره کرد و یادآور شد: یک شرکت چینی توانسته است ۷۰ نمونه از این دستگاه را در دنیا به فروش برساند و وقتی ما استانداردهای این شرکت چینی را با استانداردهای اروپایی تطبیق دادیم، با افتخار می‌گوییم که استانداردها و عملکرد دستگاه ما از نوع چینی بالاتر است. ما از نظر فناوری مشکلی نداریم، ولی این مافیا است که مانع از توسعه فعالیت‌های ما شده است!

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا