فرهنگ و هنر

«جگر وَز»؛ کبابی پرطرفدار در غرب ایران

«جگر وَز» وعده غذایی محبوب در برخی مناطق غربی ایران است که به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده و حتی استان‌های لرستان و ایلام آن را در فهرست میراث ناملموس ثبت کرده‌اند.

محسن طرهانی ـ مسئول ثبت میراث استان لرستان ـ درباره این غذای محلی به دانا نیوز گفت: یکی از غذاهای پرطرفدار، پرکالری و انرژی‌زا «جِگر وَز» است، که در گذشته از جمله غذاهای اشرافی به شمار می‌آمد. این خوراکی مقوی بیشتر در کوهستان و طبیعت تهیه می‌شود. «جگر وَز» که یک وعده غذایی سنگین و پرانرژی است، بیشتر هنگام ناهار مصرف می‌شود.

طرهانی درباره روش و دستور پخت «جگر وَز» توضیح داد: ابتدا وَز یا همان نوار یا پرده چربی روی شکم گوسفند و یا گوساله، به همراه یک عدد جگر را کامل شسته و تمیز کرده، جگر را به اندازه‌های دلخواه و به نحوی که روی سیخ باریک جا بگیرد، برش زده و سپس آن‌ها را نمک زده و کنار می‌گذاریم. بعد از آماده کردن جگرها باید وَز را برش زده و این برش‌ها باید به اندازه‌ای باشد که بتوان آن‌ها را به راحتی روی تکه‌های جگر پیچاند. سپس جگر پیچیده‌شده با وَز را به سیخ می‌کشیم و سیخ‌ها را روی حرارت آتش قرار می‌دهیم تا آرام آرام کباب شود.  

«جگر وَز»؛ کبابی پرطرفدار در غرب ایران

این کارشناس ثبت میراث در استان لرستان افزود: وَز به دلیل چرب و نازک بودن، وقتی که دور جگر پیچانده می‌شود و روی حرارت قرار می‌گیرد، طعم بسیار خوشمزه‌ای به جگر می‌دهد. به همین دلیل در لرستان این غذا هواداران زیادی دارد و مردم با رغبت زیادی آن را میل می‌کنند.  

«جگر وَز»؛ کبابی پرطرفدار در غرب ایران

او ادامه داد: خوراک «جگر وَز» در بیشتر سالن‌های غذاخوری استان لرستان به‌ویژه شهرستان خرم‌آباد سرو می‌شود و در دسترس گردشگران است. در واقع این غذای محبوب نوعی جاذبه گردشگری برای استان شده است.

طرهانی با بیان این‌که درباره تاریخچه و قدمت این غذا به صورت مکتوب و به عنوان سند، چیزی در دسترس نیست، افزود: «جگر وز» سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث ناملموس لرستان ثبت شده است.

جگر وَز یا جگر پرده‌پیچ از کباب‌های محبوب در کرمانشاه، ایلام و کردستان است و به شکلی در مناطق کردنشین عراق رواج دارد. ایلام نیز مهارت تهیه و پخت جگر وز را در فهرست میراث ناملموس این استان ثبت کرده است.

انتهای پیام 

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا