اقتصادیبرترین های کسب و کار

چگونه از ثبت یک شرکت مطمئن شویم؟

ثبت شرکت به فعالیت‌های اقتصادی رسمیت می‌بخشد و موجب قانونی شدن تجارت‌ها می‌شود. بنابراین برای اطمینان پیدا کردن از ثبت قانونی شرکت‌‌ها و اعتبار آن حتماً پیش از بستن قرارداد باید آن را استعلام کرد. مرجع رسمی استعلام شرکت‌های ثبت‌ شده در ایران «سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور» است. این سامانه متعلق به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و زیر نظر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. با گسترش روز افزون جمعیت و کم بودن بودجه افراد برای شروع و راه اندازی کسب و کار به صورت انفرادی، تعداد شرکت های تجاری روز به روز بیشتر می شود .

 

این شرکت ها اگر در اداره ثبت شرکت ها به صورت قانونی به ثبت برسند، می توانند شروع به فعالیت کنند و با یکدیگر و حتی افراد عادی معامله و خرید و فروش کنند . اما این مورد را هم باید مد نظر قرار داد که بعضی افراد سودجو می توانند به اسم یک شرکت جعلی که به ثبت نرسیده است اقدام به معامله با شرکت ها یا افراد عادی کنند و از آن ها کلاهبرداری کنند .

وقتی این نوع از کلاهبرداری با مبالغ کلان اتفاق افتاد و افراد مال باخته اقدام به شکایت کردند، تازه متوجه خواهند شد که چنبن شرکتی وجود ندارد و دسترسی به افراد کلاهبردار برای شکایت و پیگیری جرم کلاهبرداری برای آنان بسیار دشوار خواهد بود . برای افراد این سوال ممکن است به وجود بی آید که چگونه متوجه شویم شرکت های طرف معامله به ثبت رسمی رسیده و قانونی هستند ؟

در این مقاله ضمن تعریف جزیی که از شرکت ها و لزوم ثبت آنان برای شروع به کار بیان شد، به تعریف دلایل لزوم ثبت شرکت و روش های استعلام شرکت خواهیم پرداخت. همچنین با استفاده از راهنمای تصویری به شما کمک می کنیم تا بتوانید به راحتی استعلام قانونی بودن شرکت را بگیرید .

دلایل لزوم استعلام شرکت

گفته شد که زمانی های موضوع ماده 20 قانون تجارت حق فعالیت تجاری دارند که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده باشند وگرنه هر گونه معامله و خرید فروش از طرف این شرکت ها با نام شرکت، غیر قانونی بوده و در صورت بروز اختلاف میان طرفین معامله و بروز کلاهبرداری، دسترسی به شرکت قلابی برای افراد مال باخته و اثبات انجام جرم کلاهبرداری بسیار دشوار و زمان بر خواهد شد .

پس با توجه به این که معامله با شرکت ثبت نشده در اداره ثبت شرکت ها ممکن است برای افراد مشکلاتی به وجود بیاورد لازم است که افراد خواهان معامله با شرکت های موضوع ماده 20 قانون تجارت قبل از اقدام به معامله استعلامی از قانونی بودن و به ثبت رسیده شدن این شرکت ها انجام دهند .

مثلا شما خواهان معامله با یکی از هفت نوع نام برده در ماده 20 قانون تجارت هستید و می خواهید قرارداد مهمی را با این شرکت منعقد کنید که کوچکترین اشتباه از جانب شما منجر به ورود ضرر مالی خواهد شد. در نتیجه می بایست قبل از امضای این قرارداد از اداره یا مرجع ثبت شرکت ها استعلام بگیرید که آیا این شرکت با این نام نشان قبلا به ثبت رسیده است یا خیر و اگر به ثبت رسیده هنوز مجوز فعالیت دارد یا به دلایل مختلف منحل شده است .

علاوه بر مثال قبلی هستند برخی افرادی که خواهان خریدن شرکتی هستند که قبلا به ثبت رسیده است تا دیگر نیاز به مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و طی کردن روند به ثبت رسانیدن شرکت نداشته باشند، پس تصمیم می گیرند برای راحتی کارشان شرکتی که قبلا به ثبت رسیده است را بخرند، حال این افراد می بایست برای مطلع شدن از تاریخی که شرکت در آن تاریخ به ثبت رسیده و این که آیا هنوز ثبت شرکت از اعتبار قانونی برخوردار است یا خیر، از اداره ثبت شرکت ها استعلام بگیرند .

استعلام ثبت شرکت در تهران برای افراد خواهان معامله با آن ها یا خرید خود شرکت بسیار امر مهمی است که افراد نباید از آن غافل باشند تا بعد از انجام معامله دچار ضرر و زیان نشوند و همچنین بدین ترتیب، از جرم کلاهبرداری یا معاملات غیر قانونی جلوگیری خواهد شد .

روش های استعلام شرکت

با توجه به این که گفته شد استعلام ثبت شرکت برای جلوگیری از جرم کلاهبردای یا انجام معاملات غیر قانونی یا جلوگیری از ضرر افرادی که خواهان خرید شرکت هستند تا چه اندازه مهم و تاثیر گذار است، حال با این سوال برخورد می کنیم که چه روش هایی برای استعلام قانونی بودن شرکت وجود دارد ؟

روش دیگری که می توان برای استعلام قانونی بودن شرکت از آن استفاده کرد مراجعه به است، که سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی نامیده می شود . در این سامانه اگر شرکت مورد نظر شما که دارای شخصیت حقوقی مستقل است، به ثبت رسمی رسیده و قانونی باشد، شما می توانید به اطلاعات شرکت مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. اگر نتوانستید اطلاعاتی از شرکتی که خواهان بررسی آن هستید پیدا کنید، استعلام شرکت های ثبت شده   استعلام شرکت چگونه است؟ برای استعلام ثبت شرکت ها باید چکار کنیم؟ نحوه جستجوی شرکتهای ثبت شده به چه صورت است؟

استعلام شرکت های ثبت شده

استعلام شرکت چگونه است؟ برای استعلام ثبت شرکت ها باید چکار کنیم؟ نحوه جستجوی شرکتهای ثبت شده به چه صورت است؟ در این نوشته بصورت کامل و تصویری، نحوه استعلام ثبت شرکتها را آموزش داده ایم تا از این طریق بتوانید به سادگی در مدت زمان بسیار کوتاهی، شماره ثبت شرکت، شناسه ملی و اطلاعات دیگر و بطور کلی استعلام موجودیت شرکت و قانونی بودن آن را خودتان به راحتی انجام دهید.

نحوه استعلام ثبت شرکت ها

استعلام شرکت های ثبت شده از طریق استعلام شماره یا استعلام شناسه ملی شرکت امکان پذیر است.

استعلام شرکت ثبت شده به دلایل گوناگونی دارای اهمیت است و ممکن است بنا به علل مختلف تمایل به استعلام شرکت ثبت شده داشته باشید.

بطور مثال ممکن است تصمیم به عقد قراردادی تجاری با یکی از شرکت های ثبت شده داشته باشید و برای این منظور در حال مذاکره با مدیران شرکت یاد شده باشید و برای اطمینان از اعتبار و صحت این موضوع که آیا شرکت مذکور در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و همچنان فعال است یا خیر، نیاز به استعلام داشته باشید.

یا ممکن است تصمیم به خرید شرکت ثبت شده داشته باشید و برای اطلاع از تاریخ ثبت و اعتبار آن، نیاز به استعلام شرکت ثبت شده مد نظرتان را داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا