بین الملل

تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه یمن در شورای امنیت/ انصارالله: این یک بازی سیاسی است

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ را بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم صهیونیستی در بمباران غزه، تصویب کرد. سخنگوی جنبش انصارالله این قطعنامه را یک «بازی سیاسی» خواند.

به گزارش دانا نیوز، شورای امنیت سازمان ملل در اولین جلسه رسمی خود در سال نو میلادی،  قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای محکوم کردن عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را با ۱۱ رأی موافق تصویب کرد.

طبق گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، در این قطعنامه حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی محکوم و بر ضرورت حفاظت از امنیت ناوبری دریایی در دریای سرخ و تنگه باب المندب تاکید شد.

اعضای شورای امنیت همچنین از یمن خواستند که کشتی «گلکسی لیدر» و خدمه آن را که ۱۹ نوامبر توقیف کرده بود، آزاد کند.

چین و روسیه که از حق وتو در شورای امنیت برخوردار هستند به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

پیش از رای گیری درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا، اصلاحیه‌هایی که روسیه در این باره پیشنهاد کرده بود مورد موافقت اعضای شورای امنیت قرار نگرفت.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در سخنانی در جریان جلسه شورای امنیت این قطعنامه پیشنهادی آمریکا را «سیاسی» توصیف کرد.

وی در این باره گفت: آمریکا و متحدانش در تلاش برای تحمیل راهکارهای یکجانبه هستند. کشتار در غزه، که عامل اصلی وضعیت دریای سرخ است، باید متوقف شود.

پس از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر، ارتش یمن به شکلی متفاوت از دیگر گروه‌های محور مقاومت وارد نبرد شد و با عملیات‌های منحصر بفرد خود به نوعی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را غافلگیر کردند. ارتش یمن طی این مدت در حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت در نوار غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داده‌است. در پی توقیف یک کشتی رژیم صهیونیستی توسط ارتش یمن و هدف قرار گرفتن چند کشتی دیگر این رژیم، رسانه‌های عبری، یمن را یک تهدید راهبردی برای رژیم اشغالگر ارزیابی کرده‌اند.

سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیشتر تاکید کرده بود: تا پایان تجاوز به نوار غزه و جنایت علیه برادران فلسطینی، به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه می‌دهیم.

عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌هایی که در منطقه دریای سرخ به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، باعث شد تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل دریایی بین‌المللی مسیر خود را تغییر دهند یا سفر به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کنند. منابع رسانه‌ای اخیرا از ۱۵ شرکت کشتیرانی بین‌المللی نام برده‌اند که تاکنون برای منتقل شدن به بنادر رژیم صهیونیستی تغییر مسیر داده یا روند انتقال کالا به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرده‌اند.

تاثیر عملیات ارتش یمن به حدی بوده‌است که آمریکا را به تکاپو برای تشکیل یک ائتلاف دریایی متشکل از چندین کشور واداشت. واشنگتن با این اقدام درصدد بود تا با ملحق کردن کشورهای عربی و در راس آنها عربستان و مصر به ائتلاف خود جلوی عملیات یمنی‌ها را بگیرد، اما اینبار کشورهای عربی دست رد به سینه آن زدند و تنها کشور عربی که به این ائتلاف ملحق شد کشور بحرین بود و آن هم به دلیل وجود مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در منامه بود.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا