بین الملل

تل‌آویو نگران‌تر از قبل؛ دادگاه لاهه امروز رای صادر می‌کند

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین دانا نیوز؛ «دادگاه امروز رای خود را در مورد امکان اعمال تدابیر فوری علیه اسرائیل در پی اتهامات آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی آن در جنگ علیه غزه صادر و رئیس دادگاه، قاضی جوآن دونوگو تصمیم هیأت ۱۷ نفره قضات را اعلام خواهد کرد»، این بیانیه امروز لاهه بود.

جلسه پیشین دادگاه لاهه درباره شکایت آفریقای جنوبی

براساس گزارش‌های رسانه‌ای حکمی که دادگاه امروز صادر خواهد کرد بر مداخله فوری در غزه بنابر درخواست آفریقای جنوبی متمرکز خواهد بود. این دادگاه رای خود را ساعت ۱ بعدازظهر به وقت هلند (۱۲:۰۰ به وقت گرینویچ) در جلسه‌ای که انتظار می‌رود حدود یک ساعت طول بکشد، صادر خواهد کرد.

آفریقای جنوبی اواخر ماه دسامبر از رژیم اسرائیل به علت کشتار مردم فلسطین به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. پارلمان این کشور هم چند روز پیش از شکایت، به تعلیق روابط دیپلماتیک با تل‌آویو رأی داده و خواستار تعطیلی سفارت اسرائیل در پرتوریا شده بود.

تیم حقوقی کشور آفریقای جنوبی در لاهه

از جمله اقداماتی که آفریقای جنوبی در شکایت خود خواستار آن شده بود، توقف فوری جنگ اسرائیل است. جنگی که امروز وارد صد و دوازدهمین روز خود شد و مناطق وسیعی را در نوار غزه ویران کرد؛ حملات اسرائیل تاکنون منجر به شهادت ۲۶۰۸۳ فلسطینی و برجای ماندن ۶۴۴۸۷ مجروح شده است.

پیشرفت روند این پرونده در لاهه، انتقادات داخلی علیه کابینه تل‌آویو را افزایش داد. روزنامه عبری اسرائیل هیوم روز گذشته گزارش داد که نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو امروز نشست ویژه‌ای برای بررسی سناریوهای واکنش به تصمیم دادگاه لاهه برگزار خواهد کرد.

ناراحتی و استیصال تیم حقوقی اسرائیل در دادگاه لاهه

روزنامه یدیعوت آحارانوت هم به نقل از نتانیاهو گزارش داد که «دادگاه لاهه ما را متهم به نابودی مردم می‌کند و بنابراین پیچیدگی‌هایی در توقف جنگ و از سرگیری آن وجود خواهد داشت». طبق تحلیل‌ها در تل‌آویو، اهمیت خروجی دادگاه لاهه به قدری بالاست که رای علیه اسرائیل ممکن است منجر به افزایش فشارهای بین‌المللی و توقف جنگ شود.

سخنگوی کابینه تل‌آویو ایلان لوی در یک نشست خبری مجازی از طریق پلتفرم زوم با اعلام این نکته به خبرنگاران که «ما منتظر رای و تصمیم دادگاه خواهیم ماند»، اذعان می‌کند «ما البته از دادگاه انتظار داریم که اتهامات نادرست و گمراه کننده آفریقای جنوبی را کاملاً رد کند».

حمایت‌ها از شکایت علیه اسرائیل مقابل مقر دادگاه لاهه

تحلیلگر مسائل سیاسی در شبکه ۱۲ تلویزیون عبری آمنون آبروموویت هم با تاکید بر اینکه «نتانیاهو اسرائیل را به یک کشور ضعیف تبدیل کرده که قادر به مدیریت اوضاع نیست و باید دادگاهی شود» تصریح می‌کند «تصور حضور اعضای سیرک [دولت ما] در دادگاه لاهه دقیقاً یک کابوس است».

باوجود آنکه اعضای کابینه نتانیاهو توسل به کمک‌های دیپلماتیک آمریکا علیه قضات دادگاه لاهه و وتوی هرگونه تصمیمی براساس رای آنان در شورای امنیت را راه‌حل مناسبی توصیف کرده‌اند، محافل سیاسی منطقه‌ای قبول آتش‌بس و پذیرش شروط جنبش حماس برای تبادل اسرا را به تل‌آویو توصیه می‌کنند.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا