اجتماعی

چرایی افزایش عفونت‌های تنفسی در کشور / آنفلوآنزا شایع‌تر از کرونا

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا ضمن تشریح چرایی افزایش عفونت‌های تنفسی بویژه در یکی – دو هفته اخیر در کشور، گفت: در حال حاضر آنفلوآنزا نسبت به کرونا شایع‌تر است؛ با این وجود تاکید می‌شود که هنوز کرونا وجود دارد و لازم است افراد و خانواده‌ها رعایت موارد بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر سیداحمد طباطبایی در گفت‌وگو با دانا نیوز در توضیح چرایی افزایش بروز عفونت‌های تنفسی درکشور همزمان با فصل سرما، گفت: به غیر از دو – سه سالی که کرونایی محسوب می‌شد، هر ساله در ایام پاییز و با شروع فعالیت مدارس، دانشگاه‌ها و شکل‌گیری فعالیت‌های اجتماعی، با پیکی از عفونت‌های تنفسی مواجه هستیم که معمولا علت این عفونت‌ها، ویروس‌ها هستند.

چرا آنفلوآنزا از سرماخوردگی مهم‌تر است؟

وی با بیان اینکه سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری ناشی از عفونت‌های ویروسی تنفسی در فصل سرماست، درباره افزایش موارد بروز این عفونت‌ها به دانا نیوز توضیح داد: در برخی سال‌ها عفونت آنفلوآنزا به یکباره افزایش می‌یافت و آنفلوآنزا در کنار سرماخوردگی قد علم می‌کرد؛ بنابراین شیوع این بیماری نسبت به سرماخوردگی بیشتر نیست، اما نگرانی از آنجاست که اولا آنفلوآنزا علایم شدیدتری ایجاد می‌کند و ثانیا افراد به دنبال ابتلا ممکن است دچار عوارض بیشتری شوند؛ این عوارض هم می‌تواند از پنومونی باشد تا تجمع چرک در ریه، نارسایی تنفسی و غیره. در مجموع ماهیت آنفلوآنزا آن است که می‌تواند عوارض بیشتری داشته باشد نه اینکه شایع‌تر از سرماخوردگی باشد.

عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اینکه در دو سال کرونا به دلیل رعایت مسایل بهداشتی از سوی جامعه و اعمال برخی محدودیت‌ها، شاهد کاهش عفونت‌های ویروسی سرماخوردگی و آنفلوآنزا بودیم، افزود: اما سال گذشته با کاهش محدودیت‌ها و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و برقراری تجمعات، از اوایل آنلاین و آبان با افزایش و پیک شدیدی از عفونت‌های ویروسی و از جمله بروز موارد آنفلوآنزا و همچنین در مواردی کرونای اومیکرون مواجه شدیم که البته از اواخر آذر و دی ماه نیز به تدریج کاهش شیوع را داشتیم؛ هرچند که باز هم از موارد تک‌گیر آنفلوآنزا و کرونا رها نشدیم. در بهار و تابستان امسال نیز دوباره موارد کاهش یافت و اکنون دوباره روند افزایشی را خواهیم داشت.

علایم کرونا، آنفلوآنزا، سرماخوردگی و حساسیت‌ فصلی

وی با اشاره به چهار گروه بیماری شامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا، کرونا و حساسیت‌های فصلی که ممکن است علایمی مشابه یکدیگر داشته باشند و افراد درافتراق آنها از یکدیگر دچار مشکل شوند، افزود: در برخی عفونت‌ها، برخی علایم شایع‌تر است. دوره «کمون» در سرماخوردگی بدون علامت است و علایم در این بیماری سریع ظاهر می‌شود. در آنفلوآنزا هم همین طور است و تنها ممکن است مقداری دوره کمون طولانی‌تر باشد. اما در کرونا دوره کمون بسیار طولانی‌تر است. در حساسیت‌های فصلی هم که «کمون» معنی ندارد.

طباطبایی ادامه داد: در بیماری کرونا، شروع علایم تدریجی است؛ این درحالیست که در آنفلوآنزا شروع علایم معمولا ناگهانی است. در سرماخوردگی‌ها نیز شروع علایم شبیه کرونا بوده و تدریجی است. در بیماری آنفلوآنزا تب بسیار شایع است. کرونا نیز ممکن است تب بالا ایجاد کند. اما سرماخوردگی‌ها معمولا تب بالا ایجاد نمی‌کنند؛ بنابراین اگر تب بیمار بالا باقی بماند؛ یا کروناست یا آنفلوآنزا. در حساسیت‌های فصلی نیز معمولا تب مشاهده نمی‌شود.

این عضو کمیته علمی مقابله با کرونا، افزود: کوفتگی، خستگی و بدن درد نیز، هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا مشاهده می‌شود اما سرماخوردگی و حساسیت‌های فصلی این علایم را ندارند. به این ترتیب بر اساس این علایم می‌توان بین کرونا و آنفلوانزا افتراق قائل شد.

وی با بیان اینکه «سرفه» در هر چهار گروه این بیماری‌ها می‌تواند مشاهده شود، افزود: معمولا در آنفلوانزا، سرفه‌ها خشک‌تر است. کرونا هم می‌تواند با سرفه خشک همراه باشد. افرادی که زمینه آلرژی داشته باشند به دنبال ابتلا به این دو بیماری، ممکن است سرفه‌های شدیدی داشته باشند و خس خس سینه نیز می‌تواند بروز یابد. اما تنگی نفس در بیماری کرونا بسیار شایع‌تر بود. تنگی نفس ممکن است در سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز مشاهده شود اما به شدت کرونا نیست.

طباطبایی با بیان اینکه عطسه در عفونت‌های ویروسی شایع است اما در آنفلوآنزا علامت پیش‌درآمد بیماری نیست، افزود: حساسیت‌های فصلی نیز با عطسه‌های مکرر همراه است. آبریزش بینی هم در هر چهار گروه این بیماری‌ها می‌تواند ایجاد شود، اما در آنفلوآنزا بسیار کمتر است. گلودرد نیز می‌تواند در عفونت‌های آنفلوآنزایی و کرونایی شدید باشد. در سرماخوردگی ممکن است گلودرد را داشته باشیم اما شدید نیست. در حساسیت‌های فصلی هم چندان گلودرد را شاهد نیستیم. خارش چشم و گلو و بینی هم بیشتر در حساسیت‌ها دیده می‌شود.

وی همچنین گفت: علایم گوارشی نیز در آنفلوآنزا و در کودکان می‌تواند شایع‌تر باشد و به صورت اسهال و استفراغ خود را نشان دهد. در کرونا هم این علائم دیده می‌شود اما نسبت به آنفلوآنزا کمتر است.

در همین زمینه بخوانید:

۴۴ فوتی و شناسایی ۱۲۴۴ ابتلای جدید کرونا در کشور طی یک هفته گذشته

علت افزایش آمارهای کرونا

عضو کمیته علمی مقابله با کرونا در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال دانا نیوز درباره افزایش موارد کرونای شناسایی شده در کشور طی هفته گذشته و آمار فوتی ناشی از این بیماری، تاکید کرد: بنابراین افراد و خانواده‌ها تصور نکنند که کرونا دیگر وجود ندارد و تمام شده است، بلکه علت افزایش آمارها به دلیل عدم رعایت‌ها و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و شرکت در مجامع و میهمانی‌ها و غیره است؛ این چنین شرایطی زمینه را برای افزایش ابتلاها فراهم می‌کند.

طباطبایی ادامه داد: به این ترتیب رعایت موازین بهداشتی، رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها، پوشش ماسک بویژه در افراد دارای علامت بیماری مهم است. همچنین افراد علامت‌دار لازم است در منزل استراحت کنند و تا بهبود علایم در مدارس یا محل کار حضور نیابند و باعث انتقال بیماری به سایرین نشوند.

اکنون؛ آنفلوآنزا شایع‌تر از کرونا

کرونا هنوز تمام نشده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر آنفلوآنزا نسبت به کرونا شایع‌تر است؛ گفت: اما شاید از این جهت که آمارهای آنفلوآنزا اعلام نمی‌شود، اهمیت این بیماری کمتر برای افراد به چشم می‌آید. با این وجود لازم است تاکید شود که هنوز هم کرونا وجود دارد و افراد و خانواده‌ها باید رعایت موارد بهداشتی را جدی بگیرند.

طباطبایی در پاسخ به سوال دانا نیوز درباره ۴۴ مرگ ناشی از کرونا در کشور طی هفته گذشته، گفت: اکنون مرگ و میر ناشی از این بیماری اغلب در افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای، بیماران سرطانی و شیمی درمانی، سالمندان، بیماران مزمن ریوی و … است.

وی درباره واکسیناسیون علیه کرونا نیز به دانا نیوز گفت: هنوز علیه سویه‌های جدیدی که از کرونا گزارش می‌شود، واکسن طراحی نشده است. اما اگر کسی واکسیناسیون قبلی را کامل نکرده است، توصیه بر آن است که برای تکمیل واکسیناسیون اقدام کند. همچنین دربیماران زمینه‌ای هم توصیه بر تزریق واکسن است.

علت افزایش عفونت‌های تنفسی در کشور

طباطبایی در پایان صحبت‌هایش گفت: به نظر می‌رسد در هفته اخیر عفونت‌های تنفسی نسبت به هفته‌های قبل افزایش یافته است و این موضوع تحت تاثیر عواملی همچون حضور در مدارس، دانشگاه‌ها و شکل‌گیری مجامع عمومی است. بنابراین لازم است افراد و خانواده‌ها توصیه‌ها را جدی بگیرند و همچنان به رعایت موارد بهداشتی توجه کنند.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا