ورزشی

بومی‌سازی نسل سوم سلول‌های خورشیدی در کشور اجرایی شد

در قالب یک طرح پژوهشی؛

بومی‌سازی نسل سوم سلول‌های خورشیدی در کشور  اجرایی شد

طرح «ساخت بومی نخستین پنل ۱ کیلووات‌ساعت سلول‌های خورشیدی نسل سوم در کشور به عنوان منبع انرژی پاک و تجدیدپذیر» در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود صمدپور، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درخصوص طرح تحقیقاتی این دانشگاه که با حمایت بنیاد ملی علم ایران اجرایی می‎شود، توضیح داد: برای کم کردن اتکای جهانی به منابع طبیعی پایان‌پذیر و سوخت‌های مخرب محیط زیست، تلاش‌های علمی فراوانی شده است. در عین حال ما منابعی داریم که هم تجدیدپذیر هستند و هم ضرری برای محیط زیست ندارند که از جمله این منابع می‌توان به انرژی خورشیدی، آب، باد، زمین‌گرمایی، حرارتی و جزر و مد اقیانوس‌ها اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به سطح تابش انرژی خورشیدی و زمین‌های وسیع در مناطق مرکزی و جنوبی ایران، منبع انرژی خورشیدی به راحتی در کشور قابل دستیابی است.

این دانش‌آموخته دکتری تخصصی نانوفیزیک از دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: در دهه اخیرسلول‌های خورشیدی نسل سوم مبتنی بر استفاده از مواد و تکنولوژی‌های ساخت پیشرفته امروزی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این نسل از سلول‌های خورشیدی، محققان با روش‌های نوین، ساده و ارزان به دنبال ساخت سلول‌های خورشیدی هستند.

وی ادامه داد: در بین انواع مختلف سلول‌های نسل سوم در حال حاضر سلول‌های خورشیدی نانوساختار حساس شده با رنگدانه در برخی کشورهای اروپایی و آسیایی مانند سوئیس، کره جنوبی و غیره به صورت نیمه‌تجاری تولید می‌شوند.

وی اشاره کرد: ساخت سلول‌های خورشیدی حساس شده با رنگدانه‌ها و نقاط کوانتومی با در نظر گرفتن هزینه کم برای ساخت، پتانسیل بالایی جهت تجاری‌سازی دارد.

صمدپور یادآور شد: در حال حاضر تکنولوژی ساخت این سلول‌ها با امکانات و نیروی انسانی موجود به صورت ۱۰۰ درصد در کشور وجود دارد و هدف این طرح هم ساخت اولین پنل خورشیدی یک کیلووات‌ساعت از سلول‌های خورشیدی نسل سوم به صورت کاملاً بومی بود. چرا که این سلول‌ها علاوه بر هزینه پایین ساخت، روش ساخت ساده‌ای دارند. همچنین یکی دیگر از اهداف این طرح، تولید دانش فنی آن با استفاده از توانمندی داخلی و هزینه مناسب با توجیه اقتصادی بود تا بتوان در کشور به راحتی از این انرژی تجدیدپذیر بهره برد.

وی به چالش‌ها و کمبودهای تیم تحقیقاتی برای اجرای این طرح پژوهشی اشاره کرد و افزود: از آنجا که از قبل تجهیزات مورد نیاز طرح را تهیه کرده بودم، در انجام این طرح با مشکل کمبود امکانات و تجهیزات مواجه نبودم ولی مشکل و چالش اصلی طرح‌های نظیر این طرح، رهاشدن آن‌ها و نرسیدن به مرحله تولید انبوه و ساخت است. با اینکه نمونه آزمایشگاهی آن ساخته شده است اما برای تولید انبوه نیاز به حمایت مالی وجود دارد که تاکنون این مشکل برطرف نشده است

انتشارات علوم ورزشی

نویسنده‌ی ورزشی با تمرکز بر روند تکامل و تاریخچه‌ی ورزش. با ارائه‌ی اطلاعات و تحلیل‌های دقیق، هدفمندی خود را در آشنایی خوانندگان با مراحل تکاملی و تغییرات بزرگ در دنیای ورزش قرار می‌دهم. با من همراه شوید و به دنیای جذاب و پویای تکامل ورزش پیوندید.
دکمه بازگشت به بالا