اجتماعی

یک داروی موثر در درمان سرطان مغز

پزشکان امیدوارند «داروی روغن زیتون» بتواند «گلیوبلاستوما»، نوع مرگباری از سرطان مغز را درمان کند.

به گزارش دانا نیوز، میانگین طول عمر بیماران مبتلا به این نوع تهاجمی تومور مغزی هشت ماه است. این نوع سرطان هیچ درمانی ندارد، اما متخصصان انگلیسی به‌زودی مرحله سوم کارآزمایی دارویی جدید که از مشتقات اسید اولئیک، اسید چرب موجود در روغن زیتون، است روی بیمارانی که به‌تازگی گلیوبلاستوما در آن‌ها تشخیص داده شده است آغاز خواهند کرد.

این دارو دیواره‌های سلول‌های تومور را تغییر می‌دهد و جلو رشد یا گسترش سرطان را می‌گیرد.

دکتر «میشل عفیف»، مدیر خیریه تومور مغز (Brain Tumor Charity) به نشریه تلگراف گفت: درمان گلیوبلاستوما بسیار دشوار است، بنابراین هر پژوهشی که راه را برای درمان بهتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند هموار کند نقطه عطف مهمی است.

او در ادامه افزود: ما از مرحله سوم آزمایش‌های بالینی روی افراد مبتلا به این بیماری مهلک استقبال می‌کنیم زیرا در سال‌های اخیر درمان‌های جدید بسیار معدود بوده است.

نتایج آزمایش‌های اولیه که سال گذشته در نشریه انگلیسی سرطان (Cancer) منتشر شد، نشان داد این داروی خوراکی که با آب مخلوط و روزی سه بار مصرف می‌شد روی حدود یک‌چهارم از ۵۴ بیمار شرکت‌کننده در آزمایش اثر مثبت داشت و یکی از آن‌ها بیش از سه سال زنده ماند.

تهوع، استفراغ و اسهال شایع‌ترین عوارض جانبی بود که گزارش شد.

مرکز پژوهش سرطان انگلیس اکنون در مرحله سوم کارآزمایی بالینی، این دارو را روی بیش از ۲۰۰ بیمار آزمایش می‌کند.

به گزارش ایندیپندنت، «میشل ترین»، بیمار ۴۲ ساله مبتلا به گلیوبلاستوما با اشاره به اثر مثبت استفاده از این دارو، می‌گوید: حالم خوب است و هنوز می‌توانم کارهایی را که دوست دارم انجام دهم.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا