بین الملل

انگلیس: اجازه نمی‌دهیم دریای سرخ به منطقه «ممنوعه» برای کشتیرانی تبدیل شود

وزیر دفاع انگلیس با مطرح کردن ادعای مرتبط بودن اقدامات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ به ایران، گفت که لندن و متحدانش اجازه تبدیل شدن این منطقه به منطقه «ورود ممنوع» برای کشتیرانی تجاری و ناوبری بین‌المللی را نخواهند داد.

به گزارش دانا نیوز، وزرای دولت انگلیس در پی تحولات اخیر در منطقه دریای سرخ، گفته‌اند این کشور و متحدانش اجازه نمی‌دهند که دریای سرخ به منطقه‌ «ورود ممنوع» برای کشتیرانی تبدیل شود و به تلاش‌ها برای مقابله با آنچه «تاثیر مخرب» ایران خوانده شده است، ادامه خواهند داد.

روزنامه آنلاین دیلی میل در این باره گزارش کرد که «گرانت شاپس»، وزیر دفاع انگلیس گفت که انگلیس نسبت به «مقابله» با حملات علیه کشتی‌هایی متعهد است که از مسیرهای تجاری حیاتی استفاده می‌کنند. طبق ادعای او، این حملات از سوی نیروهای مسلح یمن انجام می‌شود که تحت حمایت ایران هستند.

افزون بر این «دیوید کامرون»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف به اتهام‌پراکنی علیه ایران پرداخت و با اشاره به اقدامات اخیر انصارالله یمن برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری متعلق به رژیم صهیونیستی در دریای سرخ گفت که انصارالله تنها یکی از چندین گروهی است که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند که شامل حماس نیز می‌شود.

او همچنین گفت که «باید به ایران پیام کاملاً واضحی مبنی بر این ارسال شود که این (اقداماتِ) تشدید کننده تحمل نخواهد شد.»

کامرون پیش از این، روز پنجشنبه و در جریان سفر به مصر با پیش‌فرض ادعایی خود درباره «حمایت ایران از حملات ارتش یمن» گفت: قطعا درباره خطرات تشویق ارتش یمن برای حمله به مسیر حیاتی کشتیرانی در دریای سرخ صراحتا هشدار خواهیم داد.

در پی تشدید تنش‌ها در نوار غزه، نیروهای مسلح یمن اعلام کردند که تا زمان متوقف نشدن تجاوزات علیه غزه، حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی انجام خواهند داد و به هیچ کشتی وابسته به آن اجازه تردد در آب‌های دریای سرخ و تنگه باب‌المندب را نمی‌دهند. حملاتی نیز از سوی نیروهای مسلح یمن علیه برخی کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام شده است که آن را در پاسخ به جنایات جنگی این رژیم در غزه دانسته‌اند.

ادعاها علیه نقش ایران درباره اقدامات نیروهای مسلح یمن در حالی مطرح می‌شود که گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه، کاملاً مستقل، و بنا بر صلاحدید و تصمیم خود در ارتباط با امنیت کشورهای‌شان و یا حمایت از ملت مظلوم فلسطین عمل می‌کنند.

صنعاء هم اعلام کرده است که تنها کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهد که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند و به هشدارها برای تغییر مسیر توجه نمی‌کنند. یمن اطمینان داده آزادی دریانوردی را برای کشتی‌های دیگر در دریای سرخ حفظ خواهد کرد.  

دیلی میل در ادامه نوشت که شاپس به روزنامه ساندی تایمز گفت: «ما نسبت به حفاظت منافع انگلیس، کشتی‌هایی که با پرچم انگلیس فعالیت می‌کنند یا ملوانان انگلیسی که حامل کالاهایی به مقصد سواحل ما هستند، متعهدیم.»

او افزود: «ما شاهد اخلالی بوده‌ایم که حملات تروریستی ایجاد کرده‌اند و شرکت‌های بزرگی مانند «Maersk» و «BP» از این منطقه رویگردان شده‌اند.»

وزیر دفاع انگلیس تاکید کرد «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم هر منطقه‎ای در ناوبری، به ویژه چنین مسیر مهمی به یک منطقه ورود ممنوع تبدیل شود. اما افزون بر این، ما باید جهان را جای امن‌تری کنیم.»

شاپس بیان کرد که «هجوم حملات تروریستی نشان‌دهنده تهدید مستقیمی علیه تجارت بین‌المللی و امنیت دریانوردی است. جهان قانون‌مند یعنی ما باید نسبت به مقابله با این حملات به منظور حفاظت از در جریان بودن تجارت آزاد جهانی متعهد بمانیم و من اطمینان دارم که انگلیس بازیگری اصلی در این زمینه خواهد بود.»

در همین راستا، خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که دست کم دو کشتی حامل نفت و فراورده‌های نفتی، مسیر خود را از دریای سرخ تغییر دادند.

طبق گزارش رویترز، نفتکش «Aigeorgis» که در اختیار شرکت «بریتیش پترولیوم» است و حامل گازوئیل بوده، حرکت خود را از هند آغاز کرده و راهی تگزاس آمریکاست اما مجبور به تغییر مسیر شده و حرکت خود را از دریای سرخ به سمت دماغه «امید نیک» در آفریقای جنوبی تغییر داده است.

همچنین نفتکش دیگری با نام «Sonangol Cabinda» هم که از تگزاس راهی هند بوده است، با ۱۸۰ درجه تغییر در مسیر خود در میانه دریای سرخ، به سمت کانال سوئز و دریای مدیترانه حرکت کرده است.

به تازگی، آمریکا یک ائتلاف دریایی به نام «نگهبان رفاه» با ادعای کمک به حفاظت از امنیت ناوبری و کشتی‌های تجاری در دریای سرخ تشکیل داده است که انگلیس نیز در آن عضو است.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

تحلیلگر اخبار بین‌المللی با رویکردی متفاوت. از طریق تحلیل دقیق و عمیق رویدادهای جهانی، تاثیرات آن‌ها را بر جوامع مورد بررسی قرار می‌دهم. با استفاده از شیوه‌ای قابل فهم و با جزئیات، به شما نقشه‌ای واضح از اتفاقات جهانی ارائه می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا