فرهنگ و هنر

دست‌کم گرفتن نوحه در مکتب و آیین حسینی خطاست

نخستین کنگره ملی نوحه و نغمه‌های عاشورایی با حضور حجت الاسلام و المسلمین قمی- رئیس سازمان تبلیغات اسلامی- حجت‌الاسلام مجید باباخانی -رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی- سعید حدادیان، محمدرضا طاهری، محمدحسین پویانفر، میثم مطیعی و جمعی دیگر از مداحان و شاعران اهل بیت(ع) برگزار شد.  

به گزارش دانا نیوز، حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی – رئیس سازمان تبلیغات اسلامی- در مراسم اختتامیه نخستین کنگره ملی نوحه و نغمه‌های عاشورایی عصر امروز یکشنبه (دوم مهرماه) که در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور مداحان و ذاکران و شاعران اهل بیت(ع) برگزار شد اظهار کرد:حکایت فقط واگویه هنری و حماسی دلدادگی و دلبستگی ما نیست، فقط آیین و مناسک و رسومی که ارزنده و زی قیمت نیست بلکه ماجرا از حقیقت عالم نشأت می‌گیرد.

وی افزود: ترسیم و تجلی‌هایی مانند نوحه پیوند ما را با این ماجرا که منبع نور است، فراهم می‌کند. دست کم گرفتن نوحه در این مکتب و آیین خطاست. تجلیل از حاج محمد طاهری در این مراسم به حق است.

قمی با بیان اینکه نیاز است ابعاد علمی این کنگره‌ها بیش از پیش جدی گرفته شود، تصریح کرد: بابت کوتاهی‌های تا بحال عذرخواهی می‌کنم و دست کسانی را که در این قالب ماندگار تلاش می‌کنند، می‌بوسم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: خاطرم هست که کم سن و سال بودیم و از قم خود را به حسینیه پنبه‌چی و بیت الزهرا می‌رساندیم که نوحه و مناجات او نظیر داشت و به حق امروز مجالی شده است که از حاج محمدرضا طاهری تجلیل کنیم. عنوان مهرواره را برای این رویداد می پسندم که باید بین‌المللی شود.

نوحه اگر وجه آسمانی نداشته باشد ماندگار نمی شود

حجت‌الاسلام باباخانی- رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی- در ادامه این مراسم اظهار کرد: نوحه رکن‌ اصلی محتوایی هیأت است که‌ موثرترین بخش هیأت است اما متاسفانه جایگاه نوحه سرایان تضعیف شده و اساساً آنگونه که شایسته بوده، به آن پرداخته نشده است.

وی افزود: در جریان هیأت، مردم، مداح دیگر ارکان و حتی آبدارچی هیأت را می‌شناسند اما نوحه‌سرا و نغمه‌پرداز را از مداحان تشخیص نمی‌دهند.

باباخانی گفت: در سازمان هیأت ما تلاش می‌کنیم که جریان نوحه را دنبال کنیم. در پاقع یک بخشی از کار ما، تسهیل‌گری و استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها در این‌ مسیر است.  

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی ادامه داد: یکی‌از مشکلات ما در بحث بودجه است ولی با این وجود سعی کردیم، محموعه‌های فعال در حوزه نوحه را هم‌افزا کنیم. مهم‌ترین قسمت این است که نوحه‌سراها دغدغه و مطالبه‌گری داشته باشند زیرا پای کار بودن نوحه‌سرایان را می‌طلبد.

۱۱۰۰ اثر به نخستین کنگره نوحه ارسال شد 

مهدی زنگنه -دبیر نخستین کنگره ملی نوحه – در ادامه این نشست اظهار کرد: کنگره ملی نوحه برگزار شد تا بفهمیم این همه نوحه سرا وجود دارد که به فکر کودک و نوجوان هستند. دورهم جمع شدیم تا از ناگفته ها بگوییم.

وی با بیان اینکه ۱۹۷ نوحه سرا بیش از ۱۱۰۰ اثر برای ما ارسال کردند، گفت: ذاکر، شاعر، عالم و استاد دانشگاه با سلایق مختلف را در هیأت داوران را جمع کردیم و برایمان فرق نداشت که نوحه را کدام مداح خوانده است.

زنگنه با اشاره به اینکه در قرن اخیر از حیث غنای نوحه و غنای ادبی شگفت‌آور بوده است، برای همین پویش با مدام نوحه زندگی کردی را برگزار کردیم گفت: رقابتی در این زمینه نبود بلکه در این پویش تلاش کردیم مروری نوحه‌های شنیده شده ایرانیان را کنیم. قطعاً کار ما خطا نداشته است و از همین امروز پذیرای نظرات همه هستیم.

دانشگاهیان و پژوهشگران به بررسی علمی نوحه و هیأت وارد شوند

میثم مطیعی داور بخش پایان نامه و پژوهش کنگره ملی نوحه در این بخش اظهار کرد: سابقه رثا و سوگ به اندازه تاریخ بشر است. در ادیان مختلف داشتیم و در اسلام هم گریه پیامبر برای مادرشان و عموی خود حضرت حمزه را دارد. در صدر اسلام افرادی را داشتیم که شعر می‌سرایند. به طور مثال شخصی به نام صعصعه سوهان داشتیم که شعر می‌سرود.  

وی افزود: ما قبل از ورود اسلام بع ایران، سوک سیاوشان داریم که در بخاری آمده است. صنف مویه گران داشتیم که مانند همین نوحه سرایان بودند. بعد از ورود اسلام مجالس عزاداری برای اهل بیت داریم. با روی کار آمدن آل بویه مجالس نوحه‌خوانی و تعزیه ایجاد شد.

مطیعی گفت: فعالیت شاعران در عرصه دینی داریم که کسایی مرزی اولین شاعر آیینی است. یغما جندقی که در ۱۲۷۶ درگذشت مبدع نوحه‌سرایی نوین است.

این استاد دانشگاه گفت: امروز در بین هیأت‌ها مسائل جدید و سوالاتی داریم که در مجالس علمی باید درباره‌اش صحبت شد. نوحه به یک پشتوانه علمی، معارتی و هنری تکیه دارد و دعوت می‌کنم که پژوهشگران در دوره‌های بعدی آثار خود را ارسال کنند.

وی تصریح کرد: نظام مسائل هیأت و نوحه‌سرایی باید استخراج شود. بیشتر آثار ارسالی به کنگره مرتبط با نوحه نبود و برخی از آنها ساختار پژوهشی نداشت. برای سال بعد محور و موضوعات پژوهشی اعلام خواهیم کرد. رهبر انقلاب در دیدار با مداحان فرمودند اساتید دانشگاه باید بیایند و نوحه و مداحی را بررسی کنند.

مطیعی گفت: هدف کنگره و طراحان و مسوولان آن رقابت نازل و دور از شأن هیأت نبوده است و برای تشدید بیشتر دیده شدن شکل نگرفته است.

هدیه ویژه رهبر انقلاب برای محمدرضا طاهری

سعید حدادیان -مداح اهل بیت(ع) –نیز در این مراسم با اشاره به اینکه امروز روضه محضر رهبر انقلاب در سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) بودم، گفت: حضرت آقا خبردار شدند که بناست از حاج محمدرضا طاهری برنامه تجلیل داشته باشیم که ایشان عبای خود را برای هدیه به حاج محمد ارسال کردند.

این مداح اهل بیت(ع) اضافه کرد: حاج محمد از شش سالگی رسماً می‌خواند و بیش از پنج دهه نوحه‌خوانی کرده است که جاداشت از او مجزا تجلیل شود نه اینکه در حاشیه یک برنامه باشد.

وی با بیان اینکه حاج محمد طاهری با هرکس صیقه شهادت خواند شهید شد گفت: بعد از اینکه با من صیغه شهادت خواند، باب شهادت بسته شد.

حدادیان در ادامه دلنوشته‌ای برای حاج محمدرضا طاهری خواند با این مطلع که کار تجلیل از تو برادرم کار ما نیست، کار رفیقان شهیدت است.

دست‌کم گرفتن نوحه در مکتب و آیین حسینی خطاست

تجلیل از محمدرضا طاهری و ۲۶ برگزیده کنگره ملی نوحه

در این مراسم از محمدرضا طاهری به عنوان پرچم‌دار نغمه‌پردازی نوین به جهت سه دهه نغمه‌پردازی و خلق نواهای نوآورانه و در عین حال اصیل برای جلسات عزاداری و میلاد اهل بیت(ع) تجلیل شد و عبای رهبری به عنوان تبرک و هدیه به محمد رضا طاهری اهدا شد.

همچنین حسن روح الامین یکی از آثار خود با عنوان «خرابه شام» را به محمدرضا طاهری اهدا کرد.

درادامه از برگزیدگان این کنگره تجلیل شد که اسامی برگزیدگان به شرح زیر است: 

بخش نوحه سرایان برگزیده 
سعید پاشازاده از تهران 
جواد فلاح از تهران 
حمید رمی از دزفول 
مسعود الفیصلی از آبادان
 
برگزیدگان بخش کودک و نوجوان 
محسن رضوانی از تهران 
یوسف رحیمی از قم 
مصطفی مداح از شهریار

برگزیدگان بخش پایان نامه، پژوهش و مقالات 
بشری صاحبی از تهران 
رضا خورشیدی فر از قم 
سیده فرشته حسینی از تهران 

برگزیدگان بخش محورها 
امین سمیعی از تهران 
سید محمدرضا حسینی از تهران 
مجتبی تاجیک از ورامین 
میلاد حسنی از تهران 
سید محمد حسین آل مجتبی از قم 
عباس قانعی از تهران 
خسرو جولاقانیان و ابراهیم جولاقانیان از گراش استان فارس 

بخش عربی و آذری 
عماد الکثیری از شوش دانیال 
نوری جابری زاده ازخرمشهر 
حسن فرحانی از خرمشهر 
قیس فرحانی از خرمشهر 
محمد نعمت دوست از مراغه 
فاطمه عبودی اصل از حمیدیه 

برگزیدگان دبیرخانه کنگره 
محمدمهدی سیار
جعفر رسول زاده متخلص به آشفته 

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا