برترین های کسب و کارعمومی

نحوه تمیز کردن مبلمان باغی

در قسمت اول مقاله نحوه تمیز کردن مبلمان فضای باز (https://subia.ir/)، با راهکار و روش‌هایی برای تمیز کردن انواع مبلمان چوبی و پلاستیکی آشنا شدید. اکنون در قسمت دوم این مقاله می‌خواهیم راهکارهایی را برای تمیز کردن مبلمان فضای باز فلزی چون آهن، استیل و آلومینیوم ارائه دهیم. با دانستن و یادگیری این روش‌ها دیگر نیازی به شرکت‌های خدماتی مختلف ندارید و همیشه مبلمانی تمیز و پاکیزه در فضای باز باغ یا ویلایتان است. تنها لازم است خودتان دست به کار شوید و با چند ماده و وسیله، تمیز کردن آنها را انجام دهید.

برای تمیز کردن مبلمان فضای باز فلزی به آب و مقدار مناسبی شوینده‌ای ملایم نیاز دارید. برای شروع کوسن‌ها و تشک مبلمان را کنار بگذارید. سپس با ترکیبی از آب و شوینده و یک برس، سطح مبل فلزی را شستشو داده و تمیز کنید. امروزه مبلمان‌های مدرن در برابر زنگ زدگی کاملا مقاوم بوده و در صورت بودن در فضای باز یا آب و هوای مرطوب دچار زنگ زدگی نمی‌شوند.

اگر مبلمان فضای باز فلزی شما این قابلیت را ندارد و از جنس آهن یا فولاد است پس از انجام مرحله اول تمیز کردن مبلمان فضای باز فلزی، بایست از خمیر یا ژل ضد زنگ بر روی سطوح مبلمان زده تا نسبت به زنگ زدگی مقاوم شوند.

زنگ زدگی مبلمان فضای باز فلزی کاملا طبیعی است اما به محض مشاهده آثار زنگ زدگی، باید آن را از روی سطح مبلمان باغی پاک کنید. برای این کار، می‌توانید از سمباده یا اسکاجی برای زدودن زنگ زدگی استفاده نمایید.

طی یک واکنش شیمیایی میان آهن و اکسیژن زنگ زدگی رخ می‌دهد و موجب خوردگی مبلمان یا سطوح فلزی می‌شود. برای از بین بردن آثار زنگ زدگی پس از زدودن زنگ‌های ایجاد شده با سمباده، خمیر پولیش فلزی را بر روی سطوح بزنید و یا به میزان برابر آب و سرکه سفید را با یکدیگر مخلوط کرده و محلول به دست آمده را بر روی سطح بزنید.

اگر مبلمان فضای باز شما از آلومینیوم است، برای همیشه تمیز ماندن آنها لازم نیست کار دشوار و پیچیده‌ای انجام دهید فقط کافی است آنها را به طور منظم با دستمالی نم‌دار تمیز کنید.

خراش‌های روی مبلمان آلومینیومی را با محصولات تمیز کننده‌ای ملایم از بین ببرید. استفاده از برس خشن یا تمیز کننده‌هایی که ساییدگی یا خراش ایجاد می‌کنند را کنار بگذارید. بنابراین برای سالم ماندن و تمیز کردن مبلمان فضای باز فلزی از جنس آلومینیوم، از مایع شونده ملایم و دستمال لطیف و مرطوب استفاده کنید.

اگر مبلمان فضای باز آهنی شما کهنه و کدر به نظر می‌رسند برای محافظت از آنها بر روی این مبلمان ماسه زده یا از پودرهای مخصوص فلز استفاده کنید.

تمیز کردن پارچه مبلمان فضای باز

  1. اگر تشک مبلمان فضای باز شما دارای روکش جدا شونده است، این پوشش‌ها را درآورده و به همراه چند توپ تنیس در ماشین لباسشویی بیاندازید تا شسته و تمیز شوند. توپ‌های تنیس کمک می‌کنند روند خشک شدن به خوبی انجام شده و روکش‌ها کاملا خشک شوند.
  2. اگر تشک‌های مبلمان فضای باز شما دارای روکش‌های قابل شستشو در ماشین لباسشویی نیستند لکه‌های آنها را بزدایید و تمیز کنید اما اگر قابل شستشو هستند در فصل دو بار آنها را در ماشین لباسشویی بشویید.
  3. پیش از آنکه مبلمان خیلی کثیف شوند آنها را تمیز کنید. در صورت ایجاد لکه بر روی تشک مبلمان سریعا با کمی آب و صابون ملایم آن لکه را از بین ببرید. در اینصورت مبلمان شما دیرتر نیاز به تمیز کردن کلی پیدا می‌کند و از سویی دیگر همیشه پاکیزه خواهد بود.

تمیز کردن چتر فضای باز یا سایبان باغی

برای تمیز کردن چتر فضای باز از کپک یا آلودگی، ابتدا با یک برس کپک‌های ایجاد شده یا گرد و غبار را از سطح آن بزدایید. سپس محلولی از آب و سرکه را تهیه کنید و آن را بر روی خود اسپری کنید. فرصت دهید تا محلول تمیز کننده کمی بر روی سطح باقی بمانند سپس با برس و آب آن را شستشو دهید و اجازه داده تا برابر نور مستقیم آفتاب کاملا خشک شوند.

نکته:

  • چند وقت یکبار با برس خشک روی چتر را تمیز کنید تا از کپک زدن و آلوده شدن آن جلوگیری شود.
  • پس از خشک شدن کامل چتر، با وکسی مخصوص روی آن را بپوشانید تا در برابر آب مقاوم شوند.

تمامی موارد برای تمیز کردن مبلمان فضای باز فلزی، چوپی و پلاستیکی در این دو مقاله آموزش داده شده است تا به راحتی بتوانید با چند ابزار و ماده شوینده ساده تمیز کردن آنها را انجام دهید و همیشه فضای بازی تمیز و بدون آلودگمبلمان حصیری معمولا برای فضاهای نشیمن در فضای باز و داخل انتخاب‌های محبوبی هستند. حصیر راحت، مستحکم و جذاب است و در رنگ‌ها و الگوهای بسیار متنوعی عرضه می‌شود که مکمل طرح‌های تزئینی بی‌شماری باشد.

حصیر از آنجا که به طور سنتی از مواد گیاهی مانند چوب خیزران، بامبو، بید و نی ساخته می‌شود، مراقبت از حصیر ممکن است نیاز به یادگیری داشته باشد. به همین دلیل، قبل از اینکه یک قطعه حصیر را به خانه خود بیاوریم، لازم است برای طول عمر بیشتر بایدها و نبایدهای آن را درک کنیم. حصیر یک محصول طبیعی است و برای اینکه به بهترین شکل به نظر برسد به مراقبت‌های تخصصی نیاز دارد. برخی روش‌های نظافت حصیر ممکن است بر روی انواع حصیر اعمال شود و مشکلی ایجاد نکند و برخی دیگر فقط برای حصیر در فضای باز مناسب باشد.

تمیز کردن عمومی حصیر

  • بالشتک‌های مبل را بردارید و آن‌ها را به طور جداگانه طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید، زیرا بسته به نوع پارچه نظافت آن متفاوت است.
  • گردگیری منظم با یک پارچه نرم، گردگیر میکروفیبر یا گردگیر پر کمک می‌کند تا هر نوع حصیری عالی به نظر برسد.
  • برای گرد و غبار سنگین‌تر، از یک قلم موی کوچک با موهای نرم استفاده کنید. برای از بین بردن کثیفی از آن شکاف‌هایی که حصیر به قاب مبلمان متصل شده است، به یک مسواک قدیمی نیاز دارید.
  • مبلمان حصیری را مرتباً با برس جاروبرقی خود تمیز کنید، مطمئن شوید که مکش را در پایین‌ترین سطح خود قرار دهید تا آسیبی به آن وارد نشود.
  • وسایل حصیری یک یا دو بار در سال نیاز به تمیز کردن کاملتری دارند. یک پارچه میکروفیبر یا حوله تر یا حتی یک پارچه تمیز را با آب گرم مرطوب کنید، سپس سطح حصیر، بالا و پایین را به آرامی از گرد و غبار پاک کنید.
  • برای آلودگی‌ها و لکه‌های سنگین‌تر، از یک پارچه که کمی با آب گرم و صابون ملایم مرطوب شده است استفاده کنید و سپس دوباره با آب ساده آن را پاک کنید.
  • برای از بین بردن کپک، از مخلوط 25 درصد سرکه سفید و 75 درصد آب استفاده کنید، سپس دوباره با آب ساده پاک کنید.
  • قبل از تعویض کوسن‌ها، اجازه دهید حصیر کاملاً در آفتاب خشک شود. گاهی هم می‌توانید از سشوار برای تسریع روند خشک شدن استفاده کنید.

تمیز کردن حصیر در فضای باز

یک چهارم فنجان صابون ظرفشویی مایع را با دو فنجان آب گرم مخلوط کنید. این محلول تمیزکننده همه منظوره و موثر برای فضای باز است. ابتدا گرد و غبار حصیر را با یک پارچه یا اسفنج نرم پاک کنید، سپس مبلمان حصیر را با کف صابون به وسیله شلنگ باغبانی بشویید. برای از بین بردن کپک، یک فنجان سرکه سفید را به این محلول تمییزکننده اضافه کنید. برای کثیفی و لکه‌های سخت هم می‌توانید از همین محلول با یک برس نرم استفاده کنید.

یک مسواک قدیمی به شما کمک می‌کند تا به گوشه‌ها و سوراخ‌هایی که در معرض دید نست دسترسی پیدا کنید. پس از آن، حصیر را کاملاً با آب ساده بشویید و کاملاً خشک نمایید. اگر حصیری که در فضای باز واقع شده است بسیار کثیف باشد، می‌توانید از بخارشوی هم استفاده کنید. هنگامی که کل مبلمان را با بخار تمیز کردید، آن را با سشوار کاملا خشک نمایید. در غیر این صورت، ترکه‌های حصیر ممکن است خم شود یا تغییر شکل دهد. برای بهترین نتیجه، را در یک روز آفتابی و بادخیز با بخار تمیز کنید تا از خشک شدن سریع آن اطمینان حاصل کنید.

نکات خشک کردن مبلمان حصیری پس از نظافت

هنگامی که تمیز کردن قطعه حصیری به پایان رسید، باید مطمئن شوید که کاملاً خشک است تا از آسیب ناشی از رطوبت اضافی جلوگیری کنید. برای این کار ابتدا از یک پارچه میکروفیبر خشک و سپس از یک سشوار استفاده نمایید؛ یا مبلمان را بیرون در معرض نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود. اگر انتخاب شما برای خشک کردن آفتاب است، مراقب باشید قطعه حصیری را برای مدت طولانی در فضای باز رها نکنید. چراکه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث ترک خوردن الیاف طبیعی شود.

برای محافظت از مبلمان حصیری خود و افزایش زمان بین تمیز کردن عمیق، به طور مرتب از جاروبرقی یا اتصالات برس خود استفاده کنید تا گرد و غبار و زباله‌هایی که ممکن است در بافت جمع شده باشند را پاک کنید. این امر به ویژه در صورتی مهم است که مبلمان شما حصیر طبیعی باشد، زیرا مواد آلی می‌توانند به مرور زمان فیبر را تجزیه کنند. به همین ترتیب، اگر روی مبلمان چیزی ریخت یا لکه‌دار شد، همیشه آن را در اسرع وقت تمیز کنید تا از آسیب طولانی مدت جلوگیری کنید.

نکات تجربی

  • از آسیب رساندن به مبلمان حصیری خودداری کنید و مراقب باشید که به لت‌های آن خیلی فشار نیاورده‌اید.
  • اگر نوارهای آسیب دیده یا شکسته در مبلمان حصیری خود دارید، آن را با چسب چوب تعمیر کنید، قبل از ادامه نظافت آن، زمان کافی برای خشک شدن چسب بگذارید. البته اگر آسیب زیاد باشد، بهتر است آن را نزد یک متخصص ببرید.
  • از برس سفت، پد پشم فولادی یا هر گونه مواد ساینده خشن روی حصیر اجتناب کنید. انجام این کار می‌تواند به شدت به حصیر طبیعی آسیب برساند و همچنین می‌تواند آن را از پوشش محافظ که از یک قطعه لاکی تشکیل شده است، پاک کند.
  • هرگز آب را اشباع نکنید و اجازه ندهید روی حصیر جمع شود، زیرا رطوبت می‌تواند منجر به لک شدن یا تغییر شکل حصیر یا هر دوی این موارد شود.
  • فقط اندکی نگهداری و نظافت منظم حصیر باعث می‌شود که مبلمان و لوازم جانبی حصیری شما سال‌ها راحتی و لذت را برای شما به ارمغان بیاورند.
  • می‌توانید یک یا دو بار در سال مبلمان حصیری خشک را با روغن بذر کتان درمان کنید.
  • پارچه پاک‌کننده نباید خیلی خیس شود. فقط به اندازه‌ای خیس شود که الیاف حصیری را تمیز کند.
  • تا جای ممکن از برس آغشته به آب صابون فقط برای نظافت شکاف‌ها و جزئیات غیر قابل دسترس استفاده کنید.

منبع:ویلاسازه

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا