علمی و پزشکی

تشخیص دیابت قبل از بروز علائم

محققان آزمایشگاه ملی شمال غربی پاسیفیک، مجموعه‌ای از پروتئین‌های تغییر یافته را شناسایی کرده اند که پیش بینی کننده یک وضعیت خودایمنی است و به نوبه خود، می‌تواند به پیش بینی افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۱، کمک کند.

تشخیص دیابت قبل از بروز علائم
آفتاب‌‌نیوز :

پزشکان می‌دانند که وجود حداقل دو اتو آنتی بادی جزایر با ایجاد دیابت نوع ۱ مرتبط است. با این وجود، در حال حاضر، هیچ راهی برای دانستن اینکه چه زمانی، بیماری دیابت در افرادی که از نظر ژنتیکی، مستعد ابتلا به این بیماری هستند، ایجاد می‌شود وجود ندارد.

در مطالعه اخیر، دانشمندان نمونه‌های پلاسمای خون ۱۰۰۰ کودک را از بدو تولد تا سن ۶ سالگی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند؛ همه این کودکان، از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت بودند. محققان، توانستند مجموعه‌ای از ۸۳ پروتئین را شناسایی کنند که ترکیبات مختلف از آن‌ها پیش بینی می‌کرد که کدام یک از کودکان، در آینده به دیابت نوع ۱ مبتلا خواهند شد.

۸۳ پروتئین خونی که توسط تیم تحقیقاتی در این مطالعه شناسایی شدند، برای چندین فرآیند مهم در بدن از جمله عرضه آنتی ژن، لخته شدن خون، سیگنال دهی التهابی و متابولیسم، حیاتی هستند. این لیست از پروتئین‌ها به خوبی با پروتئین‌هایی که در لوزالمعده بیماران دیابتی فعال هستند، مطابقت دارد.

محققان اظهار داشتند: این یافته‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا راه را برای تشخیص بیماری، خیلی زودتر از بروز علائم، هموار می‌کند. این موضوع، به ما کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با عواملی که باعث فعالیت سیستم ایمنی بر علیه بدن می‌شوند به دست آوریم، مکانیسم‌های موثر در ایجاد دیابت را بهتر از آنچه در حال حاضر می‌دانیم، بشناسیم و در نتیجه اهداف بالقوه‌ای برای مداخله و درمان، ارائه دهیم.

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا