اقتصادی

در جلسه هماهنگی نخستین کنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری قطب مراکز داده چه گذشت؟

معاون وزیر ارتباطات از برگزاری نخستین کنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری قطب مراکز داده در روزهای آتی خبر داد و گفت نخستین جلسه هماهنگی برگزاری این کنفرانس با حضور طرف‌هایی از بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی به منظور تبیین فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش دانا نیوز، یکی از مسائل مغفول‌ مانده در حوزه ارتباطات، استفاده بهینه از ظرفیت خدادادی کشورمان برای ترانزیت دیتاست. ترانزیت داده بین غرب و شرق دنیا از طریق خاک کشور ما مزیت‌های ویژه‌ای برای کشورهای همسایه دارد که مهم‌ترین آن‌ها کاهش زمان پینگ ۲۰ تا ۳۰ میلی‌ثانیه ناشی از کوتاه شدن فاصله تا مراکز داده در اروپاست و همچنین امکان تعمیر و بازیابی خرابی مسیرهای فیبر در کوتاه‌ترین زمان نسبت به مسیرهای دریایی مثل دریای عمان، خلیج عدن و کانال سوئز است.

به‌عبارتی همه عوامل برای اینکه کشور ما به «هاب» منطقه‌ای ترانزیت دیتا تبدیل شود، فراهم بوده و بدیهی است که باید از این ظرفیت استفاده شود؛ از ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ درصد به ظرفیت ترانزیت ترافیکی کشور افزوده شده و آنگونه که وزیر ارتباطات و فناوری می گوید قرار است ظرفیت ترانزیت دیتای کشور تا پایان دولت به ۴ ترابیت برسد.

طبق بررسی‌های انجام شده سطح ترافیک شبکه به‌صورت قابل قبولی افزایش پیدا کرده و میزان اشباع در آن به حداقل میزان خود نسبت به گذشته رسیده و پیشرفت در این زمینه همچنان ادامه دارد.  

در همین رابطه نخستین جلسه هماهنگی برگزاری کنفرانس فرصت‌های سرمایه گذاری شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در قطب مراکز داده کشور به ریاست علی اصغر انصاری – معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات برگزار شد. او از جمله پروژه های بزرگی که در راستای تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات است را ایجاد و بهره برداری از قطب مراکز داده دانست و اظهار کرد: طبق مطالعات ما در وزارت ارتباطات، شهرهای اصفهان، مشهد و منطقه ویژه اقتصادی پیام در استان البرز و در ادامه شهر شیراز به عنوان مراکز احداث قطب های داده تعریف شده اند و این موضوع به تایید شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات نیز رسیده است که باید با مشارکت بخش خصوصی احداث شوند.

وی افزود: برای تسهیل مشارکت بخش خصوصی مناطقی که در اختیار وزارت ارتباطات بود برای احداث این قطب‌های داده اختصاص یافت و بعضی از موانع همچون تامین برق آنها نیز برطرف شد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در مناطق مشخص شده با اطلاق پارک فاوا به گونه ای عمل می کنیم تا از مزیت های آن در احداث قطب های مرکز داده بهره ببریم، اعلام کرد: در روزهای آتی نخستین کنفرانس سرمایه گذاری قطب مراکز داده با مشارکت بخش خصوصی در اصفهان برگزار می شود و لازم بود با حضور کسانیکه می‌توانند ما را در تبیین فرصت‌ها، ظرفیت ها و مشوق های سرمایه گذاری در روز برگزاری کنفرانس کمک کنند، جلسه ای برگزار کنیم.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انصاری با ابراز رضایت از برگزاری این جلسه خاطرنشان کرد: دوستان کمک کردند تا محتوای کنفرانس را مدون کنیم تا در چارچوب قوانین و ظرفیت های موجود اسناد و فراخوان های لازم برای سرمایه گذاری در سال جاری آماده و منتشر شود.

اما در نخستین جلسه هماهنگی برگزاری کنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در قطب مراکز داده کشور که در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات برگزار شد، نمایندگانی از سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و اصفهان، کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی، مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و ستاد توسعه و تحول اقتصاد دیجیتال معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد، وزارت نیرو و مجموعه‌هایی از وزارت ارتباطات از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، معاونت توسعه و سرمایه گذاری، پارک فاوا، سازمان فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان حضور داشتند. از جمله موارد مطرح شده در این جلسه موضوعاتی چون تامین برق، بهره برداری از زمین، ارتباطات مخابراتی، تسهیلات و مجوزهای احداث قطب های مرکز داده در فولادشهر، مشهد و منطقه ویژه اقتصادی پیام بود.

لازم به ذکر است در شهریور ماه سال جاری اکبر قنبرپور – مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام- از ایجاد قطب مرکز داده در منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یکی از پروژه های مهمی که پیگیری می کنند خبر داد.

در واقع او اعلام کرده بود ایجاد سه قطب مرکز داده پیش‌بینی شده است که ۱۸ شرکت خصوصی برای ایجاد مرکز داده در منطقه درخواست داشته‌اند که با آنها موافقت شده و سه شرکت مرکز داده را فعال کرده و برنامه آن‌ها این است که به زودی هزار رک را در منطقه ویژه اقتصادی پیام روشن کنند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا