علمی و پزشکیبرترین های کسب و کار

چه مدت بعد از جراحی بینی چسب بزنیم؟

اهمیت و نحوه صحیح استفاده از چسب بینی

جراحی زیبایی بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در جهان می باشد که فرد برای بدست آوردن نتیجه ی بهتر نیاز است مراقبت های بعد از جراحی بینی را رعایت کند. این عمل زیبایی در صورتی که در بهترین کلینیک جراحی بینی در تهران انجام شود، می توانید امیدوار باشید تا زودتر به فرم دلخواه خود برسید.

یکی از موارد مراقبت های بعد از عمل جراحی، چسب زدن روی بینی است که در این مقاله می خواهیم در خصوص این موضوع به شما آموزش هایی بدهیم. اینکه تا چه مدت چسب باید روی بینی باشد؟ بعد از عمل جراحی لازم است از چسب استفاده کنید. مدت زمان استفاده ازچسب، جدا از اینکه به ضخامت و نوع پوست بینی شما بستگی دارد، موضوعی سلیقه ای است و به نظر دکتر شما بستگی دارد. بنابر این بهتر است این مدت زمان که تا چه مدت چسب باید روی بینی باشد؟ توسط دکتر شما معین شود. اما توصیه ی منطقی الو پزشک به شما این است که تا 1 الی 2 ماه اول بعد از جراحی به بینی خود چسب بزنید.

به نقل از سایت دکتر گویا چسب زدن به بینی بعد از عمل، همانند استفاده از دو فایدۀ مهم دارد: کاهش ورم بینی و بهتر فرم گرفتن بینی. فیلم آموزش روش چسب زدن بینی، همچنین آموزش گام به گام چسب زدن روی بینی بعد از عمل جراحی در این قسمت ارائه شده است. بعد از جراحی زیبایی بینی بهتر است دو هفته تا دو ماه روی بینی چسب بزنید. روش صحیح استفاده از چسب بینی، به این صورت است که ابتدا بینی و گونه های خود را به خوبی تمیز کنید سپس چسب کاغذی…

بینی های گوشتی 3 ماه و بینی های غضروفی به مدت 2 ماه چسب بزنند. چسب زدن به بینی تا سه ماه می تواند در کاهش ورم بینی موثر باشد.

چرا بعد از عمل روی بینی چسب می زنند؟

به بیماران توصیه می شود که به مدت ۲ هفته تا ۲ ماه روی بینی چسب بزنند. چسب زدن به بینی موجب کاهش سریع تر ، تسریع روند بهبودی و دستیابی به نتایج بهتر می شود.

چسب زدن ۲ فایده مهم دارد:

  1. کاهش ورم بینی
  2. بهتر فرم گرفتن بینی

بعد از عمل جراحی بینی به بیماران توصیه می شود که به مدت ۲ هفته تا ۲ ماه روی بینی چسب بزنند. چسب زدن به بینی موجب بینی، تسریع روند بهبودی و دستیابی به نتایج بهتر می شود.

دو هفته اول، چسب زدن هم روی  تائیر دارد هم روی ورم بینی. اما از هفته دوم به بعد چسب زدن فقط روی ورم بینی تائیر دارد. به عبارت دیگر، اگر دوست دارید ورم بینی تان زودتر برطرف شود می توانید از هفته دوم به بعد، باز هم چسب بزنید ولی اگر نزنید هم اتفاق مهمی نمی افتد. همچنین می توانید فقط شبها موقع به بینی چسب بزنید و روزها چسب را از روی بینی بردارید.

البته چسب بینی نوعی زنگ خطر و اعلام هشدار برای اطرافیان هم هست. وقتی شما روی بینی تان چسب می زنید در واقع به اطرافیان هشدار می دهید که بینی شما تازه عمل شده و باید مواظب آن باشند. اطرافیان شما با دیدن چسب بینی متوجه می شوند که نباید به بینی شما دست بزنند یا ناجوری با شما بکنند که بینی تان آسیب ببیند.
2 ماه بعد از عمل، معمولاً چسب بینی برداشته می شود اما اگر ورم بینی خوب نشده باشد یا دوباره بینی ورم کند، می توان چسب زدن به بینی را تکرار کرد.

روش صحیح استفاده از چسب بینی

۱- بینی و گونه های خود را به خوبی با آب و صابون ملایم بشوئید یا با پنبه آغشته به الکل پاک کنید. سپس با استفاده از یک حوله نرم، به ملایمت و با روش گذاشتن و برداشتن آب اضافی را از روی پوست بزدائید. 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا به طور کامل خشک شود.

۲- چسب کاغذی مناسبی را درون محفظه جاچسبی قرار دهید تا بتوانید به راحتی استفاده کنید. بسته به سایز بینی، یک قطعه ۱۰ تا ۱۲ سانتی چسب کاغذی را جدا کنید و به صورت «U شکل» زیر بینی بچسبانید. دقت کنید که چسب جلوی سوراخ های بینی را نگیرد. بخش وسط نوار چسب زیر نوک بینی قرارگرفته و به سمت بالا روی کناره های بینی مالش داده می شود تا به خوبی روی بینی بخوابد. دو انتهای چسب باید تا نزدیک چشم ها بالا بیاید. این چسب در جلوگیری از موثر است.

۳- بعد سه قطعه چسب 3 تا 5 سانتی از بالا به پائین به صورت عرضی روی بینی بچسبانید به طوری که لبه چسب ها روی یکدیگر را بپوشانند. روی چسب ها را به آرامی مالش دهید تا به خوبی روی پوست بینی تثبیت شوند.

 ۴- سپس یک لایه چسب عرضی دیگر روی لایه قبلی بچسبانید و مالش دهید تا به خوبی روی بینی قرار گیرند.

 ۵- در نهایت، قسمت اضافه چسب را از نوک بینی با قیچی بچینید.

تا چه مدت چسب باید روی بینی بماند

چسب زدن بعد از عمل بینی تا سه هفته به کاهش تورم بینی کمک می کند. تا چه مدت چسب باید روی بینی باشد؟ در بعضی مواقع چسب زدن تا ۲ ماه ممکن است ادامه داشته باشد. چسب زدن برای بعضی ها ممکن است حساسیت ایجاد کند و در صورت استفاده کردن از چسب دچار جوش و کهیر شود. بخاطر همین باعث می شود که فرد کمتر از چسب زدن استفاده کند.

افرادی که پوست ضخیمی دارند، توصیه می شود مدت زمان بیشتری از چسب استفاده کنند.

نحوه چسب زدن بیمار

باید بیان کنیم که هر جراحی راه حل خاص خودش را برای چگونگی و دارد. پس بهتر است هر فردی با توجه به دستور پزشک این کار را انجام دهد. اما روشی که در این مقاله برای شما شرح می دهیم،  جز روش های معمول چسب زدن است.

ابتدا بینی را با آب و صابون شست و شو دهید، سپس پنبه آغشته با الکل را بر روی بینی خود بکشید و صبر کنید تا پوست صورتتان خشک شود.

برای چسب زدن ابتدا یک تیکه چسب کاغذی به اندازه دو برابر طول بینی جدا کنید‌ و به صورت u شکل بر روی بینی بزنید به طوری که سوراخ های بینی پوشانده نشود. تا چه مدت چسب باید روی بینی باشد؟ سپس ۴ تکه کاغذ به اندازه عرض بینی از بالا تا پایین بزنید به صورتی که لبه های چسب یک دیگر را بپوشاند.

 تعویض چسب بینی

تا چه مدت چسب باید روی بینی باشد؟ برای تعویض چسب بینی توصیه می شود، افرادی که پوست چربی دارند، روزانه چسب بینی خود را عوض کنند. اما کسانی که پوست خشکی دارند، می توانند به مدت زمان بیشتر از چسب بینی استفاده کنند.

دقت کنید که در هنگام عوض کردن چسب، ابتدا چسب را با آب گرم بشورید تا راحت تر از پوست جدا شود.

چرا که در هنگام تعویض چسب، پوست کشیده شود، برخلاف هدف چسب زدن، از چسبیدن پوست به بافت زیرین جلوگیری می شود‌.

همچنین زمانی که چسب خود را در آورید، برای مدتی صبر کنید پوستتان هوا بخورد و بعد دوباره چسب بزنید.

برای کاهش تورم چکار باید کرد؟

تغذیه مناسب

بعد از عمل بینی، نوشیدن آبمیوه های طبیعی و خوردن میوه هایی همانند آناناس به تسریع بهبودی و کاهش تورم کمک می کند. همچنین گفته شده نوشیدن آب کرفس برای رفع کبودی ها و کاهش تورم موثر است. بهتر است بعد از عمل بینی قهوه نخورید و از خوردن غذاهای پر نمک خودداری کنید. چرا که مصرف نمک موجب جذب آب در بافت پوست و ایجاد تورم بیش از حد می شود.

کمپرس یخ

یکی از راه حل های ساده که همیشه برای کاهش تورم و کبودی استفاده می شود، کمپرس یخ است.تا چه مدت چسب باید روی بینی باشد؟ اما نکته ای که باید در هنگام استفاده از کمپرس یخ بعد از عمل بینی رعایت شود این است که یخ را هرگز نباید مستقیما بر پوست قرار دهید. چرا که احتمال دارد باعث جا به جایی بافت های بینی شود.

پیاده روی

توصیه می شود که بعد از عمل بینی از فعالیت های سنگین مانند ورزش های سخت، بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن و … پرهیز کنید. زیرا این عوامل باعث جریان بیش از حد خون در بافت های پوست می شود. اما برخلاف این موارد، پیاده روی می تواند در تسریع روند بهبودی کمک کند.

دلیل چسب زدن بینی بعد از عمل

در ادامه مقاله به دلیل چسب زدن بینی و تاثیراتی که روی فرم بینی دارد، می پردازیم.

به عقیده بسیاری از پزشکان، دلیل چسب زدن بینی بعد از برداشتن آتل، بخاطر کاهش تورم و متوجه شدن دیگران است که بصورت ناخواسته ضربه ای به بینی وارد نشود.

اما اهمیت چسب زدن به جراح بستگی دارد. برخی از جراحان اهمیت زیادی به نحوه چسب زدن بینی نشان می دهند. و عده ای از پزشکان نیز بر این باورند که برخی از عیب های بینی بخاطر نادرست چسب زدن بینی است. یا اینکه برخی عیب های را با چسب زدن می توان رفع کرد.

اهمیت چسب زدن برای جلوگیری از افتادگی نوک بینی

در نوک بینی برای سربالا بودن آن بخیه های زیادی زده شده است که چسب زدن کمک می کند که حالت سربالا بودن بینی حفظ شود. همچنین در زمان جراحی، پوست بینی از قسمت زیرین جدا می شود که عمل چسب زدن کمک می کند پوست بینی دوباره به بینی بچسبد و فرم بگیرد.

اشتباه چسب زدن بینی بعد از عمل

در بعضی موارد متدهای متفاوتی در نحوه چسب زدن بینی های استخوانی و گوشتی مشاهده می کنیم. اما چگونگی چسب زدن برای انواع بینی ها فرقی ندارند. نکته ای که باید در چسب زدن بینی رعایت شود، پرهیز از شتاب زدگی است.تا چه مدت چسب باید روی بینی باشد؟  بعد از عمل چسب ها همیشه باید آرام برداشته شود تا پوست از غضروف و استخوانی بینی جدا نشود. چون در صورت جمع شدن خون در زیر پوست، باعث ایجاد گوشت اضافه می شود.

نتیجه اشتباه چسب زدن بینی

همانطور که می دانیم چسب زدن در هفته های اول بعد از عمل به فرم دهی بینی کمک می کند. جراحان معمولا برای اولین بار خود اقدام به چسب زدن برای بیمار می کنند. زمانی که چسب زدن به درستی انجام نشود و با فشار زیاد زیر تیغه بینی چسبیده شود، نوک بینی با فشار زیاد به سمت بالا رفته و احتمال دارد خطوطی بر روی پشت بینی بیافتد.

تصورات غلط در مورد جراحی بینی

برخی ها تصورات غلطی درباره جراحی بینی دارند. برای مثال فکر می کنند که تنها برداشت قوز بینی کار ساده ای است. این گونه اشتباهات باعث می شود که در عمل جراحی بینی دچار اثرات جبران ناپذیر شوند.

یکی از اشتباهات رایجی که بین متقاضیان جراحی بینی اتفاق می افتد، تصور غلط آن ها درباره شبیه سازی صورت خود با یکی از هنرپیشه توسط عمل های زیبایی است.

تنها برداشت قوز بینی کار ساده ای نیست

واقعیت این است که جراحی بینی جز جراحی های سخت در حوزه پلاستیک است.تا چه مدت چسب باید روی بینی باشد؟  زمانی که بیمار فقط به دنبال برداشت قوز بینی است، به این مبحث فکر نمی کند که تمام قسمت های بینی باید با یکدیگر هماهنگ باشند. چرا که در برخی موارد با برداشت قوز بینی بدون ایجاد تغییر در نوک بینی، ممکن است طول بینی بیشتر بنظر برسد. یا برعکس، در بسیاری از موارد با تغییر در نوک بینی بدون برداشت قوز بینی، بینی به حالت افتاده شکل می گیرد. هدف اصلی جراحی بینی این است که توازن بین قسمت های بینی و بینی با سایر اجزای صورت ایجاد شود.

مشخص بودن بینی عملی

یک راه حل ساده ای که مشخص می کند یک جراحی بینی ناموفق و غیرطبیعی است، تابلو و عملی نشان دادن ظاهر بینی است. بینی هایی که بیش از اندازه سربالا یا به اصطلاح خوکی است، نمونه مدل های بارزی از عمل های غیرطبیعی است. در مدل های اولیه جراحی بینی، غضروف بینی بیش از اندازه از بین می رفت و به همین علت، بینی ها به صورت غیرطبیعی شکل می گرفتند و حتی در عملکرد تنفسی دچار مشکل می شدند.

ماساژ بینی بعد از عمل

ماساژ دادن بینی زمانی توصیه می شود که جراح احساس کند در بعضی از نقاط بینی نیاز به وارد شدن نیرو برای ایجاد فرم می توان مفید باشد. اما به طور کلی باید بیان کنیم که ماساژ بینی هیچ گونه پایه و اساس علمی ندارد. در برخی موارد حتی وارد کردن فشار و دستکاری بینی توسط خود فرد موجب ایجاد ورم بیشتر می شود و حتی ممکن است باعث تغییر در نتیجه عمل بینی شود. بنابراین هیچ گونه ماساژی بعد از توصیه نمی شود، مگر این که به گفته پزشک باشد.

ماساژ بینی زمانی قابل قبول است که جراح احساس کند در نواحی از بینی نیاز است که نیرویی وارد شود تا فرم بینی بهتر شود. تنها در موردی ماساژ توسط خود بیمار انجام می شود که حدود یک سال از عمل بینی گذشته و قصد انجام عمل ترمیمی دارد. در این مواقع ماساژ دادن می تواند مفید باشد. به این گونه افراد توصیه می شود که حدود چند ماه قبل از عمل ترمیمی پوست بینی را در زوایای مختلف ماساژ دهد تا پوست بینی راحت تر در از غضروف و استخوان جدا شود.

اما برای افرادی که تازه عمل بینی انجام داده اند، اینکه ماساژ بینی موجب کاهش ورم بینی می شود، تا چه مدت چسب باید روی بینی باشد؟ روشی پیش بینی نشده است. ماساژ دادن در این مواقع به گونه ای مجاز است که تنها بر روی نقطه خاصی فشار وارد شود. مثلا به بیماران خاصی برای کم کردن قوز بینی و یا انحراف بینی توصیه می شود و به این معنا نیست که هر فردی بعد از عمل باید ماساژ بینی انجام دهد.

انواع چسب بینی بعد از عمل بینی

چسب بینی با توجه به کاربرد، رنگ، سایز و برند به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود. برخی از رایج‌ترین انواع چسب بینی عبارتند از:

چسب بینی ورزشی: این نوع چسب بینی به چسب ضد خروپف نیز شهرت دارد و در هنگام سرماخوردگی و مسابقات ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب باعث رفع گرفتگی بینی، رفع تنگی نفس هنگام خواب می‌شود و برای افرادی که سینوس‌های ملتهب دارند و دچار انحراف بینی هستند؛ مفید است.

چسب لیفت بینی: این نوع چسب باعث بهبود و اصلاح جزئی بافت بینی می‌شود و برای بینی‌های گوشتی کاربرد بیشتری دارد. رفع افتادگی نوک بینی کاربرد مهم این چسب است.

چسب بینی بعد از عمل: چسب بینی بعد از عمل در نوع بی رنگ یا شیشه‌ای و سفید تولید می‌شود. برندهای این چسب‌ها بسیار متنوع هستند. این چسب‌ها در انواع ضد حساسیت تولید می‌شوند. چسب بینی بعد از عمل باید قدرت چسبندگی بالایی داشته باشد و در عین حال راحت از روی بینی جدا شود. برای خرید چسب بعد از عمل باید با پزشک جراح مشورت کرد. برند میکروپور می‌تواند یکی از بهترین برندهای چسب بینی باشد.

تا چند وقت بعد از عمل باید از چسب بینی استفاده کرد؟

مدت زمان استفاده از چسب بینی بعد از عمل با توجه به پارامترهای مختلفی تعیین می‌شود. جراح متخصص با توجه به بافت بینی، ضخامت پوست بینی، میزان تورم و التهاب بعد از عمل و با توجه به میزان تغییر بافت بینی مدت زمان لازم را برای استفاده از چسب بینی تعیین می‌کند. به عنوان مثال افرادی که بینی‌های گوشتی دارند؛ باید زمان بیشتری از چسب بینی استفاده کنند و افرادی که بینی استخوانی دارند کمتر به چسب بینی احتیاج خواهند داشت. هر چقدر پوست بینی ضخیم‌تر باشد؛

مدت زمان استفاده از چسب بیشتر خواهد بود. با توجه به این پارامترها بین یک ماه (برای بینی استخوانی) تا دو ماه ( برای بینی گوشتی) لازم است تا فرد از چسب بینی استفاده کند. برخی افراد به صورت خودسرانه تا یک سال بعد عمل بینی از چسب استفاده می‌کنند؛ این افراد باید بدانند که استفاده زیاد از چسب بینی بدون دستور پزشک می‌تواند فرم بینی را از حالت نرمال خارج کند. پس برای استفاده بیش از دو ماه از چسب، اجازه پزشک جراح لازم است.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا