فرهنگ و هنر

رئیس صداوسیما: برخی هنرمندان به‌اشتباه حضورشان را در رسانه ملی کمرنگ کرده‌اند

رئیس سازمان صدا و سیما درباره حضور کمرنگ برخی هنرمندان در تلویزیون، گفت: برخی هنرمندان به‌اشتباه، خودشان حضورشان را در رسانه ملی کمرنگ کرده‌اند. هیچ‌کس از آنها نخواسته است که بروند، بلکه برعکس ما خواستیم که بمانند طرح بدهند، بازی کنند و اجرا کنند.

به گزارش دانا نیوز، به نقل از روابط‌ عمومی صدا و سیما، پیمان جبلی در مراسم تجلیل از هنرمندان مجموعه نمایشی “عشق کوفی”، تولید اثر نمایشی درباره رویدادها و شخصیت‌های بزرگی چون واقعه کربلا و حضرت سیدالشهدا(ع) را کار دشواری دانست که معمولاً کمتر کسی به سراغش می‌رود، چرا که ممکن است حق مطلب به خوبی ادا نشود، سازنده مورد نقد قرار بگیرد و یا به‌دلیل هزینه‌های سنگین، اصلاً کار تاریخی شروع نشود و یا در میانه راه دچار مشکل شود.

او همچنین گفت: همین امر باعث شده که به نظر برسد رسانه ملی، سینما و دیگر نهادها در این زمینه کم‌کار هستند.

رئیس رسانه ملی افزود: این‌که بعد از گذشت چندین سال از ساخت سریال مختارنامه، یک اثر نمایشی دیگر درباره واقعه عاشورا ساخته شد، شجاعت، انگیزه بالا و حسی قوی می‌خواهد.

رئیس رسانه ملی پرداختن به موضوعات تاریخی و کار کردن برای اهل بیت(ع) و انتقال مفاهیم دینی را به نسل بعد، امری ضروری دانست و ضمن تبریک به نویسندگان جوان و خوش‌قریحه سریال عشق کوفی، اظهار کرد: شما بهترین روش و الگو را برای نزدیک‌شدن به رویدادی چون عاشورا انتخاب کردید؛ به این معنا که از کنار آن عبور کردید، سایه عاشورا روی کار افتاده است و ما خود واقعه را به‌طور مستقیم نمی‌بینیم؛ اما حس و حال کربلا و عاشورا را درک می‌کنیم.

وی به سختی‌های رعایت ریزه‌کاری‌های محتوایی در ساخت سریال‌هایی درباره شخصیت‌ها و قهرمانان نیز اشاره کرد و گفت که با همه این‌ها، مخاطب کار را دید و پسندید. لازم است از سازمان اوج نیز برای شجاعت و شهامتش در ساخت این کار قدردانی کنم.

وی ادامه داد: علی‌رغم برخی عقاید مبنی‌بر تغییر ذائقه مردم و عدم تمایل به سمت آثار ملی و دینی، حاصل تجربه زیسته دوساله اخیر این است که اتفاقاً اگر ما روی موضوعات مرتبط با هویتمان کار کنیم که کربلا، شهدای دفاع مقدس و انقلاب جزو آن‌هاست، بیشترین مخاطب را خواهیم داشت که «موقعیت مهدی»، «عاشورا» و «حسینیه معلی» از مصادیق اخیر آن است.

وی با بیان این‌که اگر هوشمندانه، هنرمندانه و با دقت به سراغ این موضوعات برویم، بیشترین و بهترین مخاطب را خواهند داشت، گفت: سریال عشق کوفی نیز توانست ذائقه جدیدی را در این حیطه شکل دهد.

رئیس رسانه ملی همچنین در پاسخ به اظهارات بازیگر سریال عشق کوفی مبنی‌بر ضرورت باز بودن درهای سازمان به روی هنرمندان گفت که در سازمان به روی همه هنرمندان باز است؛ این ادعا نیست، بلکه آن را اثبات کردیم. خیلی‌ها تصور می‌کردند که ما دور سازمان سیم خاردار کشیده‌ایم؛ درحالی که اکنون آمده‌اند و مشغول مذاکره با سیمافیلم هستند.

جبلی ادامه داد: اتفاقاً برخی هنرمندان به‌اشتباه، خودشان حضورشان را در رسانه ملی کمرنگ کرده‌اند. هیچ‌کس از آن‌ها نخواسته است که بروند، بلکه برعکس ما خواستیم که بمانند طرح بدهند، بازی کنند و اجرا کنند. با این‌حال ما به دیدگاهشان احترام می‌گذاریم و معتقدیم صداوسیما خانه هنرمندانی است که می‌خواهند به هویت و تاریخ این ملت خدمت کنند. مسئولان خدمتگزار تولید و محتوا هستند و شما هنرمندان و برنامه‌سازان صاحبان اصلی سازمان هستید.

در ادامه این آیین، محسن برمهانی- معاون سیمای رسانه ملی نیز با اشاره به این‌که سریال عشق کوفی از جمله تولیدات سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که بنده نیز افتخار بیش از یک دهه همکاری را با ایشان را داشتم، گفت: سازمان اوج یکی از مصادیق کار قرارگاهیِ فرهنگی و هم‌افزایی فرهنگی در کشور است.

وی افزود: تولیدات نمایشی یا توسط تهیه‌کنندگان یا مجموعه‌ها و نهادهای بیرونی تولید می‌شوند. سازمان اوج تلاش کرده استانداردهایی را به لحاظ کیفی و محتوایی مورد توجه قرار دهد.

محسن دریالعل – مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج – نیز با بیان این‌که کارعاشورایی کردن، سخت اما لذت‌بخش است، گفت: بازخوردهای پایان کار عشق کوفی بسیار مثبت بود. این کار سخت دوست‌داشتنی یک تیم خوب داشت که برایشان یک چیز خیلی مهم بود و آن امام حسین (ع) و کار عاشورایی بود که تجربه، تجربه جذابی از کار درآمد.

سعید سعدی- تهیه‌کننده مجموعه نمایشی عشق کوفی نیز با بیان این‌که خداوند را شاکریم که توفیق داد قدمی در مسیر امام حسین(ع) برداریم، گفت: عشق کوفی یک کار عاشورایی بود و همه تلاش کردند کار از کیفیت لازم برخوردار باشد. زمان ما از حیث تولید، زمان محدودی بود و به سرمای زمستان هم خورده بودیم و مشکلاتی داشتیم؛ اما همه تلاش کردند در بازه زمانی تعریف شده کار را با کیفیت لازم به سرانجام برسانیم. از سازمان اوج و سازمان صداوسیما هم بابت همکاری‌شان تشکر می‌کنم، همچنین از تیم تولید که تلاش کردند کار به نحو احسن آماده شود.

وی تاکید کرد که برای اهل بیت، کار ساختن خیلی سخت است و امیدواریم سازوکار واحدی برای آن تعریف کنیم باید تصمیم بزرگ گرفته شود و برای اهل بیت کارهای متعدد بسازیم و آنتن غنای بیشتری از این حیث پیدا کند. ما عزمش را داریم و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

حسن آخوندپور- کارگردان مجموعه نمایشی عشق کوفی نیز با بیان این‌که خودم رشدیافته‌ی تلویزیون هستم، گفت: خوشحالم به کاری که منتسب به اباعبدالله‌الحسین (ع) است دعوت شدم و این انرژی خوب حاکم بر پروژه از پیش تولید تا پخش، با نگاه صاحب کار اتفاق افتاده و تجربه بسیار خوبی بوده است.

وی اضافه کرد: خوشحالم که تا جایی که بازخورد گرفتیم از این امتحان سربلند بیرون آمدم. بابت همکاری سازمان صداوسیا که یاری رساندند تا سریالی که در شان مخاطب باشد به نتیجه رسید، قدردانی می‌کنیم.

سوگل طهماسبی- بازیگر این مجموعه نمایشی نیز گفت: با این‌که شخصیتم منفی بود خیلی دوستش داشتم. سکانس‌های خوبی با حضور آقای سلیمانی داشتم و امیدوارم تجربه‌های مشابه دیگری در این مسیر داشته باشم.

سعید شریف- بازیگر جوان این مجموعه با بیان این‌که موقعیتی فراهم آمد که به من اعتماد شد و با متن خوب و در کنار بازیگران خوب یک کار آبرومند انجام دادیم، گفت: خوشحالم که با نقش هلال شناخته شدم.

جواد هاشمی- بازیگر نقش حبیب‌ابن مظاهر نیز عنوان کرد: باور نمی‌کردم که گریم تا این حد بر چهره‌ام بنشیند و نقش مردی را که تاریخ هم نمی‌تواند وصفش را بگوید بازی کنم. حبیب ابن مظاهر سی‌وسومین نقش شهیدی بود که بازی کردم و برایم خوشایند بود.

حسین سلیمانی- بازیگر نقش نعیم در عشق کوفی نیز عنوان کرد: درباره سختی‌های نقش صحبت نمی‌کنم؛ اما اتفاقی که برای من افتاد این بود که روزی که آمدم گفتند شاید سن و سالم به نقش نخورد، اما برای تست گریم رفتم و بعد آمدم قرارداد بستم. من با وجود آن‌که در ابتدا در فیلمنامه قرار نبود به کربلا برسم، اما در انتها به کربلا رسیدم و این از صدقه سری امام حسین (ع) بود که برایم اتفاق افتاد.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا