علمی و پزشکی

طراحی خودرو اپل لو رفت/ این ون بدون فرمان با صندلی هواپیما و تلویزیون داخلی است!

به گزارش خبرگزاری دانا نیوز، به روایت بلومبرگ، اپل در سال ۲۰۱۴ مصمم بود که با ورود همه‌جانبه به بازار خودرو، درآمد بیشتری به جیب بزند و میزان وابستگی خزانه‌اش به گوشی آیفون را کم کند. در آن زمان بسیاری از بزرگان صنعت فناوری به حوزه‌ی خودرو توجه نشان می‌دادند، چون از نظر آن‌ها آینده با فناوری خودران گره خورده بود.

طراحی خودرو اپل لو رفت/ این ون بدون فرمان با صندلی هواپیما و تلویزیون داخلی است!

خودرو Canoo Lifestyle

آخرین طراحی اپل کار که در سال ۲۰۲۰ نهایی شد، شبیه خودرو Canoo Lifestyle به نظر می‌رسید: ون آینده‌نگرانه با گوشه‌های مدور، شیشه‌های مشکی با قابلیت تنظیم شدت دودی‌بودن، سان‌روف تمام‌شیشه‌ای، بدنه‌ی کاملا سفید و لاستیک‌های مشکی با حاشیه‌ی سفید.

بلومبرگ می‌گوید بخش جلویی و پشتی خودرو اپل شبیه یک‌دیگر بودند و اپل کار طراحی کاملا متمایزی داشت. در آن زمان اپل تصور می‌کرد که خودرویش را با سیستم خودران سطح ۵ یعنی بدون نیاز به فرمان و پدال روانه‌ی بازار کند.

طراحی خودرو اپل لو رفت/ این ون بدون فرمان با صندلی هواپیما و تلویزیون داخلی است!

بخش جلویی و پشتی خودرو اپل کاملا شبیه یک‌دیگر بودند

طراحی کابین اپل کار در سال‌های اخیر بارها اصلاح شد، اما اپل هر بار رویکردی مینیمالیستی دنبال می‌کرد. خودرو قرار بود صندلی‌هایی داشته باشد که معمولا در خودروهای لیموزین یا جت‌های شخصی دیده می‌شوند. اپل کار قرار بود چهار نفر را در خود جای دهد و صندلی‌ها در بین حالت استاندارد، حالت خوابیده برای استراحت‌کردن و حالتی ویژه برای استراحت‌گاه پا جابه‌جا می‌شدند.

خودرو اپل در بسیاری از طرح‌های شرکت شامل یک تلویزیون بزرگ در بخش مرکزی بود که می‌توانست ویدیو نشان دهد و به سرنشینان برای استفاده از فیس‌تایم کمک کند. در برخی از مدل‌های آزمایشی، نمایشگرهایی به ابعاد آیپد به خودرو اضافه شدند که از سقف آویزان بودند. اپل همچنین به‌دنبال طراحی سیستم تهویه‌ی ویژه‌ای بود که هوا را در کناره‌های کابین به جریان درمی‌آورد؛ نمونه‌ی چنین سیستمی معمولا در برخی از هواپیماهای مدرن و رده‌بالا دیده می‌شود.

نمونه‌ای اولیه از خودرو اپل که ایده‌اش توسط جانی آیو مطرح شد، شبیه نسخه‌ی مدرن میکروباس دهه‌ی ۱۹۵۰ شرکت فولکس‌واگن به نظر می‌رسید. آن طرح توسط کارمندان اپل با عبارت «قرص نان» خطاب می‌شد.

طراحی خودرو اپل لو رفت/ این ون بدون فرمان با صندلی هواپیما و تلویزیون داخلی است!

اپل کار قرار بود صندلی‌هایی به فرم لیموزین و جت‌های شخصی داشته باشد

دومین طرح، نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی اولی بود و تقریبا مشابه خودرو آزمایشی فولکس‌واگن ID Buzz سال ۲۰۱۷ به نظر می‌رسید. این طرح مدت‌ها قبل از رونمایی کانسپت ID Buzz، در داخل اپل به‌نمایش درآمده بود. سومین نسخه‌ی اپل کار همان طراحی کلی را حفظ کرد، با این‌حال نمای جلوییش بسیار دراماتیک‌تر به نظر می‌رسید. نسخه‌ی چهارم همان مدلی بود که طراحی شبیه Canoo Lifestyle داشت و هیجان تازه‌ای به پروژه در سال ۲۰۲۰ تزریق کرد.

طراحی خودرو اپل لو رفت/ این ون بدون فرمان با صندلی هواپیما و تلویزیون داخلی است!

تیم کوک و جف ویلیامز، به‌ترتیب مدیرعامل و مدیر ارشد عملیاتی اپل، به حدی از نسخه‌ی چهارم حیرت‌زده شده بودند که در پیست آزمایشی اپل در آریزونا سخنرانی کردند و وعده دادند که پروژه با قدرت پیش می‌رود. آخرین طراحی بزرگ اپل کار که نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی «قرص نان» محسوب می‌شد، به‌جای درِ کشویی به درِ بال عقابی مجهز بود و از این حیث شبیه تسلا مدل ایکس به نظر می‌رسید.

در طرح آخر، بخش جلویی و پشتی خودرو به حدی انحنا داشت که فضای کمی برای استفاده از شیشه باقی می‌ماند. زمانی که اپل در نهایت تصمیم گرفت به‌جای سیستم خودران سطح ۵ سراغ سیستم سطح ۲ برود، مجبور شد فرمان، پدال و شیشه‌ی جلویی و پشتی را به خودرو برگرداند. در اواخر پروژه، طرح کلی شامل خودرویی با دو صندلی بود که می‌توانستند بچرخند.

طرح‌هایی که اپل برای خودرویش در سر داشت، هرگز رنگ حقیقت به خود نمی‌گیرند؛ چون آن‌طور که منابع آگاه می‌گویند، پروژه‌ی اپل کار برای همیشه لغو شده است. اپل در طول یک دهه میلیاردها دلار برای خودرویش هزینه کرد اما در نهایت تصمیم گرفت با تعطیلی پروژه‌ی تایتان، بسیاری از کارمندان را روی هوش مصنوعی متمرکز کند.

227323

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا