علمی و پزشکی

لیست تجهیزات آزمایشگاهی لازم برای هر آزمایشگاه

از آنجا که آزمایشگاه ها پر مخاطره ترین محیط کار هستند ، برای انسان مهم است که از تجهیزات آزمایشگاهی استفاده کند که ضروری ترین لوازم جانبی برای هر آزمایشگاه باشد.

به همین دلیل ، در این مقاله سعی داریم مهمترین ابزارهای آزمایشگاهی را معرفی کنیم و برنامه کاربردی و نحوه استفاده هر یک از آنها را به شما ارائه دهیم. به ما بپیوندید …

انواع طبقه بندی تجهیزات آزمایشگاهی

امروزه تمام آزمایشگاه هایی که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند ، زیر مجموعه آزمایشگاه های عمومی هستند. بنابراین لازم است تجهیزات آزمایشگاهی لازم و گسترده ای مورد استفاده قرار گیرد که هریک از آنها در زیر توضیح داده شده است.

1- ظروف آزمایشگاهی

ظروف شیشه ای یکی از رایج ترین و پرکاربردترین تجهیزات آزمایشگاهی است که در اشکال مختلف و کاربردهای مختلف در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله آزمایشگاهی

از آنجا که استفاده از لوله های آزمایشگاهی برای آزمایش های شیمیایی و بیوشیمیایی بسیار مضر است ، این دستگاه به یکی از تجهیزات مهم آزمایشگاهی تبدیل شده است. در حقیقت ، لوله های آزمایش با سر بسته و سر باز معمولاً به عنوان ابزاری برای حفظ ، گرم کردن و انجام واکنش های آزمایشگاهی استفاده می شوند. بنابراین برای جلوگیری از شکستن ظرف در حرارت مستقیم شعله ، لبه U شکل دارد. همچنین تعمیر و نگهداری این دستگاه نیاز به استفاده از یک قفسه آزمایشگاهی (به جای لوله آزمایشگاهی) دارد که بسته به نوع لوله آزمایشگاهی (شیشه یا پلاستیک) ممکن است متفاوت باشد.

• انسانی (لیوان آزمایشگاهی)

این تجهیزات آزمایشگاهی ، که به عنوان رایج ترین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز شناخته می شوند ، معمولاً در ابعاد مختلف (کوچک و بزرگ) و مواد مختلف (پلاستیک یا شیشه) تولید می شوند. از مقیاس این دستگاه آزمایشگاهی نیز برای انتقال و خارج کردن مقادیر مشخصی از مایعات استفاده شده است. (البته فارغ التحصیلی به معنای داشتن دقت در اندازه گیری بالا نیست)

همچنین به دلیل کمبود ایدز ، انسان برای ذخیره مواد مناسب نیست ، اما می توان از آنها به عنوان ظروف برای تهیه محلول ، حل کردن و گرم کردن محلول استفاده کرد. (البته لازم به ذکر است که برای گرم کردن گردن محلول در انسان ، باید از سه پایه و توری آتش استفاده شود.

• ارلنمایر

سایر تجهیزات آزمایشگاهی که به طور گسترده در محیط آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند شامل ارلنمی است.

این ظرف شیشه ای به دلیل اندازه مخلوط (لبه های پهن و باز باریک) و محبت فارغ التحصیلی می تواند برای مخلوط کردن و ترکیب محلول ها مناسب باشد. (فلاسک های آلنمیا شبیه به انسان اندازه گیری های دقیقی نیستند)

همچنین ، داشتن کلاه به شما امکان می دهد مایعات را در خط هوایی ذخیره کنید. (با این حال باید توجه داشت که استفاده از کلاه در هنگام گرم کردن می تواند حوادث خطرناکی مانند انفجارها ایجاد کند))

بالن های آزمایشگاهی

یکی دیگر از تجهیزات مهم آزمایشگاهی بالن های شیشه ای است که امروزه در انواع و مدل های مختلف (کف گرد و مسطح) ساخته می شوند. در حقیقت ، این دستگاه های آزمایشگاهی برای حل و مخلوط کردن مایعات نیز مناسب هستند و می توانند به عنوان یک ظرف نگهدارنده مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین ، از آنجا که بالون آزمایشگاهی برخلاف خطوط هوایی و انسانی ، درجه بندی ندارد ، نمی تواند ظرف مناسبی برای اندازه گیری مایعات در نظر گرفته شود.

اورگ هارگلاس

یکی از رایج ترین شیشه های آزمایشگاهی ، ساعت است که بسته به کاربرد آن همیشه در دوزهای مختلف موجود است.

از این تجهیزات مهم آزمایشگاهی به دلیل اندازه مقعر آن می توان برای گرم کردن و تبخیر مایعات و حتی برای کار بر روی مواد شیمیایی استفاده کرد. همچنین در بسیاری موارد از ساعتها به عنوان کلاه تجهیزات آزمایشگاهی (مانند انسان) استفاده می شود.

بشقاب

این صفحه همچنین در یک ظرف شیشه ای استوانه ای (کم عمق) موجود است که به دلیل کاربرد عالی در آزمایشگاه های شیمی ، زیست شناسی و میکروبیولوژی به یکی از مهمترین ابزارهای آزمایشگاهی برای کشت سلولی ، ذخیره سازی و محلول نمونه های میکروبی تبدیل شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوع ظروف آزمایشگاهی و انتخاب تجهیزات آزمایشگاهی مناسب ، با موسسات و کارشناسان فروش در موسسه تحقیقات شیمی سهند تماس بگیرید.

2- دستگاه اندازه گیری آزمایشگاهی

دستگاه های اندازه گیری آزمایشگاهی در محیط آزمایشگاه یکی دیگر از وسایل ضروری و مهم است که برای اندازه گیری دقیق میزان مایعات و جابجایی آنها استفاده می شود. البته در این بخش انواع مختلفی از لوازم جانبی وجود دارد که در هر یک از موارد زیر توضیح خواهیم داد:

آی پی پیپ

پیپت ها یکی از دقیق ترین ابزارها و دستگاه های آزمایشگاهی برای انتقال و اندازه گیری مقدار کمی مایعات هستند که بسته به نوع استفاده می توانند ابعاد و اندازه های مختلفی را به خود اختصاص دهند.

اورت برت

بورت یکی از استوانه های شیشه ای است که مجهز به شیشه خواری است که مانند پیپت برای جابجایی و بلند کردن مایعات با دقت بالا استفاده می شود. با این وجود وجود شیر در صفحه ، در حالی که با دقت بالایی در اندازه گیری ایجاد می کند ، به کاربران این امکان را می دهد تا به راحتی مقدار مشخصی از محلول را انتقال دهند.

بنابراین ، اگرچه بریتوهای آزمایشگاهی در مورد انتقال قطرات مایعات بسیار شبیه به قطره چکان ها هستند ، اما برخلاف مریخ ها ، قطره چکان ها از دقت بالایی برخوردار نیستند.

• سیلندر فارغ التحصیلی

سایر تجهیزات آزمایشگاهی با دقت بیشتری در استخراج مایع مانند سیلندرهای فارغ التحصیلی که برای اندازه گیری و جابجایی مقدار معینی از مایع استفاده می شود. البته دقت این دستگاه آزمایشگاهی که در ابعاد و اندازه های مختلف موجود است بسته به قطر آن متفاوت است. هرچه قطر سیلندر فارغ التحصیل کوچکتر باشد ، اندازه گیری دقیق تر خواهد بود.

همچنین از آنجا که این دستگاه های آزمایشگاهی برای آنالیز حجمی مناسب نیستند ، بهتر است به جای آن از دستگاه های دیگری مانند پیپت های حجمی ، بادکنک یا ارلنمایایر استفاده کنید.

3- تجهیزات حفاظت آزمایشگاهی

از آنجا که اصول ایمنی در هر محیط آزمایشگاهی باید رعایت شود ، استفاده از تجهیزات ایمنی به یکی از مهمترین و اصلی ترین ابزارهای آزمایشگاهی تبدیل شده است ، زیرا با وجود همه این دستگاه ها ، در هنگام ساخت آزمایشگاه ایمن از خطرات احتمالی جلوگیری می شود.

به همین دلیل ، علاوه بر استفاده از ابتدایی ترین تجهیزات محافظتی مانند عینک ، دستکش ، کفش مخصوص و لباس محافظ مناسب ، برای حفظ دقیق تر سلامت انسان ، خرید و استفاده از تجهیزات پیشرفته تر ضروری است.

این امر به این دلیل است که وجود هر دستگاه ایمنی برای انجام انواع فعالیتها و جلوگیری از بروز هرگونه تصادف ضروری است.

هود آزمایشگاهی

برای حفظ ایمنی و سلامتی کارگران باید از هودهای آزمایشگاهی به عنوان تجهیزات آزمایشگاهی استفاده شود. زیرا در آزمایشگاههای شیمیایی و هنگام کار با مواد شیمیایی آزمایشگاهی ، می توان گازهای سمی خطرناک تولید کرد که می تواند به سلامتی انسان آسیب برساند.

بنابراین ، امروزه بسته به نوع محیط و کار با مواد آزمایشگاهی ، این هودها در انواع هودهای شیمیایی ، هودهای میکروبی (لمینار) ، هودهای فیلتر ، هودهای سایبان ، هودهای بازو و غیره تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

ای دوش آزمایشگاه و شستشوی چشم

از آنجا که کار با مواد شیمیایی و سایر مواد آزمایشگاهی می تواند چشم و دست کارگران را به خطر بیندازد ، استفاده از دوش و دوش آزمایشگاهی به عنوان ضروری ترین تجهیزات آزمایشگاهی مهم است.

4- دستگاه آزمایشگاهی

سایر تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاههای شیمی شامل تجهیزات آزمایشگاهی می باشد این دستگاه ها که برای اندازه گیری ، تجزیه و تحلیل و ارزیابی آزمایش ها استفاده می شوند شامل دو دسته کلی و تخصصی می باشند.

البته وجود دستگاه های عمومی از قبیل pH سنج ، دستگاه جوجه کشی آزمایشگاهی ، صفحات داغ ، اجاق های آزمایشگاهی ، اتوکلاو و غیره مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی برای همه آزمایشگاه ها است.

5- دستکاری آزمایشگاهی

حلالیت یکی از اولین و مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی در کلیه محیط های آزمایشگاهی است که در رسوبات یک طرفه ، رسوبات دو طرفه (سکوهای جزیره) ، قفسه های دیواری و غیره مشترک است.

البته این تجهیزات آزمایشگاهی شامل بسته کابینت ، میزهای آزمایشگاهی ، سینک ظرفشویی ، پارتیشن و مبلمان بسته به محل قرارگیری آنها ضمن حفظ آزمایشگاههای ایمن ، مواد آزمایشگاهی و مواد لازم است. بنابراین لازم است با دقت و توجه کافی به تمامی این اصول فنی در اختیار این دستگاهها قرار گیرد.

6- تجهیزات آزمایشگاهی ساده و پرکاربرد

علاوه بر موارد فوق ، قیفها ، اسپاتولها (قاشقهای آزمایشگاهی) ، میکسرهای شیشه ای ، ظروف چینی ، ملات چینی ، الکل یا چراغهای گاز (چراغهای جایزه) ، انبردست ، گیره ، دماسنج ، مقیاسهای دیجیتال و غیره برای کار و آزمایش آزمایشگاهی مورد نیاز است.

به همین دلیل آنها باید در لیست مهمترین تجهیزات آزمایشگاهی قرار بگیرند ، زیرا آزمایشگاه ها بیش از سایر تجهیزات به این تجهیزات آزمایشگاهی رایج و پرکاربرد احتیاج دارند.

و در آخر اینکه ، اگر می خواهید یک محیط آزمایشگاهی راه‌اندازی کنید ، باید تمام تجهیزات آزمایشگاهی مهم و لازم را با دقت و کیفیت بالا تهیه کنید. شرکت فروش تجهیزات آزمایشگاهی شیمی پازوه با کادر مجرب خود و ارائه بهترین محصولات برندهای برتر دنیا ، کاربران را برای خرید انواع تجهیزات آزمایشگاهی راهنمایی می کند.

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا