اجتماعی

تشدید بارش در ۲۱ استان/ لغزندگی جاده‌ها

سازمان هواشناسی نسبت به تشدید بارش در ۲۱ استان همچنین لغزندگی جاده‌ها و آبگرفتگی معابر هشدار داد.

به گزارش دانا نیوز سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی آورده است: بارندگی، رعدوبرق، وزش بادشدید موقت،  خیزش گردوخاک در برخی نقاط، ریزش تگرگ در بعضی مناطق مستعد، کولاک برف در نقاط کوهستانی و سردسیر و احتمال وقوع بهمن جمعه (۲۵ اسفندماه) در ایلام و لرستان، شنبه (۲۶ اسفندماه) در لرستان، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، دوشنبه (۲۸ اسفندماه) در غرب آذربایجان غربی  و سه‌شنبه (۲۹ اسفندماه) در اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، غرب مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، غرب اصفهان، شمال فارس و ارتفاعات سمنان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها در نواحی سردسیر، آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مربوطه، پرهیز از انجام هر گونه عملیات کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه ها و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، وقوع گردوخاک در برخی نقاط، ریزش تگرگ در مناطق مستعد، کولاک برف در نقاط کوهستانی و سردسیر  پنج‌شنبه در لرستان، کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان و قزوین و جمعه در اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، غرب مازندران و شمال فارس دور از انتظار نیست.

وقوع این شرایط جوی شنبه دراردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، البرز، تهران، قم، شمال فارس، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان، دوشنبه در اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، قزوین، همدان، گیلان، غرب مازندران، ارتفاعات استانهای البرز و تهران وسه‌شنبه در خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان دور از انتظار نیست.

در این وضعیت آب و هوایی احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه، وزش باد نسبتا شدید، کولاک برف، احتمال یخ‌زنی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برفگیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی را  توصیه می‌کند.

به گزارش دانا نیوز در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا