حوادث

هشدار درباره تصادف کامیون‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

سرهنگ رابعه جوانبخت با اشاره به تعریف خودروهای سنگین گفت: به آن دسته از خودروهایی که وزن و ابعاد آنها از سایر خودروهای معمولی وسیع‌تر و بزرگتر است، خودروهای سنگین می‌گویند که شامل کامیون‌ها، تک محورها، چند محورها و کشنده ها می شود.

وی با اشاره به تخلفات شایع کامیون‌ها گفت: تخلف یک خودروی سنگین می‌تواند در بروز تصادفات نقش بسیار مهمی داشته باشد. ما در بررسی تخلفات خودروهای سنگین دریافتیم که رانندگان این خودروها، برخی تخلفات را بیشتر انجام می‌دهند، تخلفاتی نظیر حمل بارهای نامتعارف توسط کامیون‌های کشنده یا همان عدم رعایت میزان بار استاندارد  از جمله مهم‌ترین این تخلفات است. ارتکاب این تخلف از سوی کامیون‌ها باعث می‌شود سطح راه آسیب ببیند، همچنین ترمزها در این مواقع عملکرد درستی ندارند و به خاطر همین باعث ایجاد تصادفات ناگوار می‌شوند که پلیس روی این موضوع بسیار حساس است.

جوانبخت ادامه داد: سرعت زیاد کامیون‌ها نیز تخلف دیگری است که مورد توجه پلیس قرار دارد. کامیون‌ها علاوه بر اینکه حجیم هستند، خیلی هم تمایل به این دارند که سرعت را تجربه کنند. سرعت یک کامیون را هیچگاه نمی شود با سرعت یک خودروی سواری یکی دانست و این دو با هم بسیار متفاوت هستند. کامیون‌ها در اطراف خود نقاط کور زیادی دارند. نقاط کور به نقاطی گفته می‌شود که راننده اشرافیت لازم را در دید اطراف کامیون خود به خوبی ندارند و متاسفانه در بسیاری مواقع خودروها و موتورسیکلت‌ها در همین نقاط کور قرار می‌گیرند و وقتی هم که سرعت آنها بالا باشد خب طبیعی است که شاهد تصادفتا فوتی و جرحی سنگین باشیم.

به گفته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، سرعت، اضافه بار و تغییر مسیرهای ناگهانی بیشترین تخلفات خودروهای سنگین هستند.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه سال جاری در شهر تهران ۲۱ درصد تصادفات فوتی مربوط به خودروهای سنگین بوده است، گفت: این آمار بسیار قابل توجه است . در بحث تصادفات جرحی نیز این عدد به ۹ درصد می‌رسد.

جوانبخت در ادامه به سهم تغیبر مسیر ناگهانی وسایل نقلیه سنگین در وقوع تصادفات پرداخت و گفت: این تخلف باعث وقوع ۲۱ درصد تصادفات منجر به فوت افراد شده است. همچنین بررسی علت  تصادفات فوتی در 10 ماهه سال جاری در پایتخت نشان می‌دهد که ۲۴ درصد از علت تصادفات فقط به عدم توجه به جلو بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین خستگی و خواب آلودگی رانندگان، خوردن و آشامیدن، صحبت با تلفن همراه نیز از دیگر دلایل تصادفات خودروهای سنگین در شهر تهران است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد : رانندگان خودروهای سنگین باید بدانند وقتی در یک معبر بزرگراهی در خارج از شهر تردد می‌کنند،  فضا با محدوده‌های بزرگراهی شهری متفاوت است. پس رانندگان باید این تفاوت را بدانند و باید جنس رانندگی خود را بدانند و طبق شرایط درون و برون شهری رانندگی کنند. همچنین ۱۵ درصد از علت تصادفات فوتی ناشی از حرکت با دنده عقب است. نکته دیگری که درباره خودروهای سنگین وجود دارد حرکت با دنده عقب آنهاست که معمولا بارهایی را جابجا می کنند خیلی وقت ها حواس آنها نیست و به مسیر آشنایی ندارند و خودروهایی که در این مسیر در حال تردد هستند خیلی متوجه حرکت دنده عقب آنها نمی‌شوند و باعث بروز حوادث ناگواری می‌شود.

به گفته وی فاصله طولی و عرضی نیز یکی دیگر از نکاتی است که رانندگان خودروهای سنگین باید آن را رعایت کنند تا کمتر دچار تصادف شوند.

بیشترین تصادفات خودروهای سنگین چه ساعتی و در کجا رخ می‌دهد؟
جوانبخت ادامه داد: بیشترین سهم تصادفات خودروهای سنگین در بزرگراه‌ها است.تصادفات شدید خودروهای سنگین بیشتر در بزرگراه‌های آزادگان، بزرگراه مخصوص یا همان بزرگراه شهید لشگری و بزرگراه امام رضا (ع) رخ داده است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: پیگیری‌های زیادی از ناحیه پلیس راهور تهران برای روشنایی بخشی از بزرگراه امام رضا (ع) که در حوزه راهور تهران بزرگ قرار دارد، انجام شده است که امیدواریم سازمان‌های دخیل نسبت به افزایش روشنایی قسمت‌هایی که نیاز است اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بیشترین زمان وقوع تصادفات خودروهای سنگین از ساعت ۱۲ تا ۱۶ است چرا که تردد این خودروها با حرکت خودروهای سنگین یکی می‌شود و ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر نیز به میزان ۲۸ درصد در رتبه بعدی قرار دارد.
 
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص خودروهای سنگین مطرح است بحث خستگی و خواب آلودگی رانندگان خودروهای سنگین است که معمولا آنها مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند. آنها وقتی به نزدیکی شهرها می‌رسند خستگی و خواب آلودگی بر آنها چیره می‌شود.

جوانبخت ادامه داد:  به دلیل اینکه سایر خودروها و موتورسیکلت ها در نقاط کور این خودروهای سنگین قرار می‌گیرند رانندگان می‌توانند از سیستم‌های پیشرفته و سنسورهای خوبی که به همین منظور وجود دارد در شیشه‌ها و آیینه بغل استفاده کنند و این نقاظ ضعف و نقاط کور خودروها را با آن وسیله ها به خوبی پوشش دهند.

وی افزود: راننده کامیون واقعا افراد و خودروها و موتورسیکلت سوارانی را که در نقاط کور قرار می‌گیرند، نمی‌بیند. از این رو هشدار پلیس این است که این افراد سعی نکنند در این نقاط قرار بگیرند و به موازات این نقاط کور حرکت کنند.

نشر مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در تحلیل و پیش‌بینی رویدادها هستم. توانایی بررسی روند و رخدادهای آینده را دارم و بر اساس آن به خوانندگان پیشنهادهایی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا