اجتماعی

کاهش ۲۰۰ هزار نفری جمعیت «زیر خط فقر»

براساس آیین‌نامه «چتر ایمنی رفاه اجتماعی» وزارت رفاه موظف است نیمه اول هر سال معادل درآمدی خط فقر مطلق را با استفاده از آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی محاسبه و نتایج آن را پس از تأیید شورای‌ عالی رفاه و تأمین اجتماعی اعلام کند؛ مطابق همین تکلیف، معاون وزیر رفاه اعلام کرده جمعیت زیر خط فقر در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ هزار نفر نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش یافته است.

به گزارش دانا نیوز،‌ مطابق تبصره ۴ ماده ۲ آیین‌نامه «چتر ایمنی رفاه اجتماعی» وزارت رفاه موظف است در نیمه اول هر سال معادل درآمدی خط فقر مطلق را با استفاده از آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی محاسبه و پس از تأیید شورای‌ عالی رفاه و تأمین اجتماعی اعلام کند و مبنای اجرای این آیین‌نامه قرار دهد.

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با دانا نیوز، در این باره اظهار کرد: بر پایه تکلیف آیین­‌نامه چتر ایمنی رفاه اجتماعی، این وزارتخانه همانند سال­‌های قبل در سال جاری نیز پس از انتشار داده‌های هزینه و درآمد خانوار مرکز آمار ایران خط فقر مطلق و خط فقر شدید سال ۱۴۰۱ را محاسبه و برآوردی از سال ۱۴۰۲ را نیز طی گزارشی مجلد برای هیئت دولت و وزراء ارسال کرده است. البته امسال برای اولین بار براساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان نسبت به شناسایی فقرا با اولویت دهی به گروه‌های آسیب پذیر نیز اقدام کرده است.

کاهش ۲۰۰هزارنفری جمعیت «زیر خط فقر»

به گفته وی، براساس این گزارش، همانند سال­ ۱۴۰۰، در سال ۱۴۰۱ نیز از تعداد افراد زیر خط فقر کاسته شده است، به طوریکه براساس محاسبات پایش فقر وزارتخانه متبوع، با وجود تورم قابل ملاحظه­‌ای که در سال گذشته و سال جاری با آن مواجه هستیم، جمعیت زیر خط فقر در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ هزار نفر نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

عسگریان یادآور شد: در محاسبه خط فقر شدید، حداقل میزان درآمد خانوار برای دریافت ۲۱۰۰ کیلوکالری در روز در نظر گرفته شده است که در همین راستا محاسبه خط فقر شدید غذایی با همکاری کمیته امداد و وزارت بهداشت انجام شده است.

 افزایش ۵۲ درصدی قیمت خوراکی‌ها برای روستاییان و شهرنشینان طی سال گذشته

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: همزمان با افزایش تورم طی دهه اخیر در کشور، روند کالری دریافتی خانوار کاهشی بوده است، به طوری که روند کالری دریافتی خانوار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰، ۱۹.۱ درصد و سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴.۶ درصد کاهش داشته است. آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نیز نشان می­‌دهد که قیمت خوراکی و دخانی برای خانوار شهری ۵۲.۸ درصد و برای خانوار روستایی ۵۲.۷ درصد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

تأمین حداقل کالری موردنیاز خانوارها با حمایت از مادران باردار و شیرده و طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به این موضوع و در راستای تأمین حداقل کالری موردنیاز خانوارها، معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سیاست­‌های حمایتی خود را برای عموم مردم از طریق طرح کالابرگ الکترونیک و گروه‌­های خاص هدفمند به اجرا درآورده است، در همین راستا می­‌توان به اجرای طرح­ یسنا (حمایت از مادران شیرده و دارای کودک زیر دو سال در دهک یک درآمدی در ۸ استان کم‌برخوردار به عنوان پایلوت)، طرح ارتقای امنیت غذایی کودکان ۵ تا ۵۹ ماه دهک‌­های ۱ تا ۷ درآمدی در بستر کالابرگ الکترونیکی با ارائه بسته‌های رایگان اشاره کرد.

ارسال برنامه رفع فقر شدید به وزارتخانه‌ها  

 تاثیر طرح کالابرگ برگ الکترونیک بر معیشت مردم

عسگریان با اشاره به اینکه طرح کالابرگ برگ الکترونیک از اوایل سال جاری اجرا شده است، گفت: هرچند در حال حاضر نمی­‌توان به طور کمی اثر اجرای طرح کالابرگ را بررسی کرد، اما استقبال مردم از این طرح نشان می‌­دهد که طرح فوق توانسته است بر معیشت مردم اثرگذار باشد و می‌توان اثربخشی آن را در سال آینده به طور دقیق‌تر بررسی کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که میزان کاهش کالری دریافتی، صرفاً ناشی از عدم تمکن مالی خانوار و افراد نیست و تغییر ترجیحات، فرهنگ و عادات غذایی و مسائل مرتبط با سلامتی افراد نیز در این تغییرات سهم بسزایی دارند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در گامی دیگر، معاونت رفاه و امور اقتصادی، برای اولین بار برنامه رفع فقر مطلق با شناسایی فقرا و اولویت‌دهی به گروه‌های آسیب‌پذیر را با اولویت رفع فقر شدید تدوین کرده که جهت دریافت نظرات کارشناسان به تمامی وزارت­خانه­‌ها و نهادهای ذیربط در مسئله رفع فقر با رعایت محرمانگی ارسال شده است. امید است در سال آتی منابع لازم برای اجرای این برنامه تأمین و شاهد رفع فقر شدید در کشور باشیم.

انتهای پیام

نشر مطالب اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر روابط بین نژادها و مبارزه با تبعیض نژادی در جوامع مختلف.
دکمه بازگشت به بالا