علمی و پزشکی

آغاز پروژه «بیمارستان الگو» در کشور

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: پروژه بیمارستان الگو در راستای پاسخگویی به نیاز مردم جهت دریافت خدمات پرستاری باکیفیت در کشور آغاز شده و تلاش می شود تا شاخص‌های حساس به مراقبت پرستاری با اجرای این طرح در بیمارستان های منتخب بهبود یابد.

به گزارش دانا نیوز، دکتر فریبا الدرازی مشاور پرستاری سازمان بهداشت جهانی با حضور در دفتر معاونت پرستاری با دکتر عباس عبادی، معاون پرستاری وزیر بهداشت دیدار و گفتگو کرد.

 دکتر عباس عبادی در این دیدار گزارشی از وضعیت پرستاری در جمهوری اسلامی ایران ارائه و پیشرفت‌های کشور در این حوزه را تشریح کرد.  

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه های مدیریت و سیاستگذاری، خدمات پرستاری، آموزش و پژوهش گفت: در طی سال های اخیر به ویژه در طی پاندمی کووید ۱۹، نیازهای جدیدی مطرح شد که پاسخگویی به آنها مستلزم اعمال برخی تغییرات بعضا اساسی و بنیادی در حوزه پرستاری بوده است.

عبادی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، برخی برنامه‌هایی که به دلایل مختلف مسکوت گذاشته شده بودند بنا به اقتضاء شرایط ویژه ناشی از پاندمی، از سر گرفته و منجر به پیامدهایی شدند که امید می‌رود منجر به افزایش رضایتمندی مردم از خدمات پرستاری شده باشد.

وی افزود: با توجه به چالش های موجود در حوزه های مختلف ارائه خدمت، علاوه بر طراحی داشبورد مدیریتی، فعالیت های متعددی نظیر توانمندسازی نیروی پرستاری و ساماندهی نیروهای کارشناسی ارشد جهت اشتغال در بخش های مرتبط صورت گرفته تا چرخه ارائه خدمت تداوم یابد.

همچنین وی با اشاره به تعداد ۲۰۴۴ عضو هیات علمی پرستاری در دانشکده های دولتی و خصوصی و وجود یک برنامه کارشناسی، ۱۳ برنامه کارشناسی ارشد و یک برنامه دکترای پرستاری در کشور گفت: با وجود ۲۰۹ دانشکده و گروه آموزشی پرستاری در کشور، انتظار می رود خروجی سیستم آموزش پرستاری در کشور، دانش آموختگانی با توانمندی و دانش بالا باشند.

عبادی ضمن پرداختن به برخی طرح‌های معاونت پرستاری مانند واحدهای آموزش و پیگیری بیمار و مراکز پایلوت مراقبت تسکینی اضافه کرد: پروژه بیمارستان الگو در راستای پاسخگویی به نیاز مردم جهت دریافت خدمات پرستاری باکیفیت در کشور آغاز شده و تلاش می شود تا شاخص‌های حساس به مراقبت پرستاری نظیر زخم فشاری، سقوط، مدیریت درد و رضایتمندی با اجرای این طرح در بیمارستان های منتخب بهبود یابد.  

همچنین، وی به تعداد ۱۲ مرکز تحقیقات پرستاری در کشور و مجلات بین المللی در این حوزه اشاره کرد و افزود: تعدد مقالات چاپ شده توسط پرستاران ایرانی که در پایگاه های بین المللی نمایه شده، جایگاه ویژه ای را برای کشور در منطقه رقم زده است.  

دکتر فریبا الدرازی مشاور نیروی انسانی سلامت منطقه مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی که به منظور ارائه نظرات کارشناسی در خصوص تهیه قانون جامع مراقبت‌های پرستاری به ایران سفر کرده است، ضمن ابراز رضایت و خرسندی از پیشرفت‌های پرستاری در ایران در طی سال‌های گذشته، توجه کشور به تصویب قانون جامع پرستاری به عنوان یک راهکار بهبود مراقبت‌های پرستاری را بسیار پر اهمیت دانست.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی اظهار امیدواری کرد با توجه به طرح های توسعه ای در دست انجام در کشور، با تصویب این قانون، فرصت برای ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت به مردم فراهم شود.

انتهای پیام

تیم تحریریه مطالب پزشکی

نوشته‌هایی که با بهره‌گیری از الگوریتم BERT گوگل، بصورت کاملاً انسانی و پویا باشند و به خواننده‌ها کمک می‌کنند تا به راحتی مفاهیم علمی را درک و استفاده کنند.
دکمه بازگشت به بالا