اقتصادی

تأمین مالی بهینه‌سازی مصرف انرژی با عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی نیازمند منابع مالی در این زمینه هستیم یکی از زیرساخت‌ها استفاده از گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی است.

به گزارش دانا نیوز، مجید چگنی امروز در نشست تخصصی پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی و دومین سال تأسیس خانه گاز ایران با بیان اینکه پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس اتفاق افتاده که کار مهم و زیرساختی به شمار می‌آید، تأکید کرد: یکی از محورهای مهم کشور موضوع بهینه‌سازی است زیرا با وجود تولید بالای گاز در کشور اما شدت مصرف انرژی در کشور بالاست و در این روزها ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین به شبکه گاز تزریق شده اما آنقدر مصرف بالاست که در زمستان گازرسانی بخشی از صنایع را محدود می‌کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در تولید گاز در جهان جایگاه بالایی داریم اما مصرف نیز بالاست و باید بهینه‌سازی را در دستور کار قرار دهیم، گفت: برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی نیازمند منابع مالی در این زمینه هستیم و الگوی برگشت سرمایه و تشویق سرمایه‌گذار باید تعریف شود، یکی از زیرساخت‌ها استفاده از بورس انرژی بر بستر بازار سرمایه است تا منابع مالی برای بهینه‌سازی تأمین شود.

وی با بیان اینکه استفاده از گواهی‌های صرفه‌جویی گاز یکی از این مسیرهاست که در گذشته نیز قانون بر آن تأکید داشته است، در روزهای گذشته این گواهی‌ها در بورس پذیرفته و زیرساخت‌ها آماده شده است، اظهار کرد: شرکت ملی گاز تضمین می‌کند که این گواهی را صادر کرده و در بورس انرژی به فروش برسد، این قدم مهمی است که سرمایه‌گذاران در این زمینه می‌توانند ورود کنند.

چگنی با بیان اینکه تکالیف قانونی مانند تعویض ۴ میلیون بخاری کم بازده با بخاری‌های کم‌بازده وجود داشته و از سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم در این زمینه وارد شوند، اظهار کرد: گواهی‌های صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی را صادر کرده و تضمین می‌کنیم، حتی در شرایط اوج مصرف نیز اگر گواهی صرفه‌جویی انرژی در دست باشد، گاز تحویل سرمایه‌گذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: تأمین مالی از طریق این گواهی‌ها بسیار مطمئن است. موضوع دیگر، احیای ماده ۲۶ الگوی مصرف است که به‌دنبال آن هستیم تا مشترکانی که بالاتر از الگوی تعیین شده گاز مصرف می‌کنند، باید مازاد مصرف را از طریق گواهی‌های صرفه‌جویی مصرف از بورس انرژی تأمین کنند.

وی با بیان اینکه در تأمین انرژی و سبد انرژی کشور گاز طبیعی نقش مهم و حیاتی دارد و بیش از ۷۰ درصد انرژی کشور با گاز تأمین می‌شود، گفت: با تلاش صنعت نفت در حوزه بالادست و پایین‌دست، مقدار تحویل گاز  به نیروگاه ۱۴ درصد، صنایع عمده ۷.۲ درصد، پتروشیمی ۷.۹ درصد، سیمان ۹.۶درصد و فولاد ۹.۱ درصد افزایش داشته و افزایش گازرسانی به صنایع آلودگی کمتری به دنبال داشته و به تولید و اشتغال کشور کمک کرده است.

چگنی با بیان اینکه خانه گاز در حوزه بازریابی، تحلیل بازار، الگوسازی بازار، بهینه‌سازی حکمرانی توسعه و نوآوری کسب و کار کمک کرده است، گفت: این نهاد به صورت ساختارمند با شبکه‌سازی و بهره‌گیری از تجربیات کشور، مؤسسه‌هایی که در بخش پژوهش فعال هستند ارتباط گرفته و با ساختارهای انرژی کشور مانند کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی همکاری داشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه خانه گاز ایران در این مدت گزارش‌های خوبی تولید کرده‌ که به تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در کشور کمک کرده است، گفت: با استفاده از توان نخبگان، آینده روشنی برای خانه گاز دیده می‌شود، همچنین سرعت رسیدن به اهداف طی ۲ سال گذشته بالا بوده است و  گزارش‌ها و تحلیل‌های قوی تولید کرده‌اند که درباره استفاده بخش‌های مختلف کشور قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه یکی از مزیت‌های قطعی کشور گاز است و این انرژی در تولید ناخالص داخلی مؤثر بوده و جایگزینی وجود ندارد که چرخ اقتصاد کشور را بچرخاند، گفت: همه صنایع بزرگ و کوچک کشور و بخش‌های مولد با گاز فعال و طبیعی است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با ارائه تحلیل‌های دقیق و به‌روز، سعی می‌کنم به شما نکات و دیدگاه‌های مهم را ارائه دهم تا شما بتوانید از این اطلاعات بهره‌برداری کنید.
دکمه بازگشت به بالا