فرهنگ و هنر

اکران اشعار ۱۲۰ شاعر معاصر در تهران/ حواشی اشعار «فروغ و سهراب» اجحاف در حق شعر و ادبیات بود

مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اکران اشعار ۱۲۰ شاعر در سازه‌های تبلیغاتی شهر تهران در قالب پویش «شهر شعر» از ساخت المان قرآنی و موذن در شهر تهران خبر داد.

به گزارش دانا نیوز، رضا صیادی در نشست خبری پویش «شهر شعر» در تشریح جزئیات برگزاری این پویش در شهر تهران گفت: سال‌ها بود در شهر تهران آرزو بود که مجموعه‌ای از اشعار شاعرهای مختلف اکران شود و شهر را به بستری برای ادای دین به شعر فارسی تبدیل کنیم. با وجود دو رخداد طوفان الاقصی و قتل مرحوم مهرجویی پویش شهر شعر آغاز شد و هر چند که حواشی در خصوص آن مطرح شد و به این حواشی پاسخ دادیم. در حقیقت در مورد فروغ فرخزاد و سهراب سپهری حواشی مطرح شد که پاسخ دادیم و این حواشی را البته اجحاف در حق شعر و ادبیات کشور می‌دانیم. امروز باید به متن وارد شویم و درباره اصل موضوع برگزاری این پویش صحبت کنیم.

وی افزود: از حدود ۱۲۰ شاعر در این مجموعه آثاری انتخاب و بر روی حدود ۱۰۰۰ تابلو در تهران نصب شد. تلاش کردیم در این پویش همه سلایق را تحت پوشش قرار دهیم و کسانی که به این مجموعه نگاه می‌کنند این تلاش را که به سمت و سوی خاصی متمایل نشده‌ایم، می‌بینند.

وی ادامه داد: تلاش شده که حجم اشعار در قالب‌ها و گونه‌های مختلف متناسب باشد و به این ترتیب شعر عاشقانه، آئینی و سیاسی در این مجموعه داریم که در کنار هم سمفونی را شکل می‌دهند و موضوع دیگری که مورد توجه قرار گرفت استفاده از بانوان شاعر در این کمپین بود که مورد توجه قرار گرفت.

به گفته وی، بی تردید نقدهایی در همه کارها وجود دارد که به ما نیز وارد است اما تلاش می‌کنیم از آنها بیاموزیم و امیدواریم با کمک رسانه‌ها این پویش بیش از پیش دیده شود. برای تکریم ادبیات و فرهنگ شعر پارسی باید از حواشی که البته به آنها پاسخ داده شده عبور کنیم و به اصل موضوع بپردازیم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی در تشریح روند انتخاب اشعار گفت: در سازمان زیباسازی شورای فرهنگی داریم که در مورد تبلیغات فرهنگی راهبردها را تنظیم می‌کند و معاون فرهنگی شهرداری تهران بخش مهمی از این اتاق فکر را هدایت می‌کند. در این پویش تلاش شد از ظرفیت شاعران و ادیبانی که در این حوزه صاحب‌نظر هستند بهره بگیریم. بر همین اساس از آقای اسفندقه که مشاور شهردار تهران است کمک گرفتیم. 

صیادی عنوان کرد: شاعران در اتاق فکر نظرات خود را ارائه کردند تا به ساختاری برای انتخاب برسیم. مبدا زمانی را شهریار در نظر گرفتیم و مقصد را شاعران دهه شصتی، این بازه زمانی انتخاب شد و بالغ بر ۵۰۰ اثر وارد اتاق فکر شد و پس از بحث و تبادل نظر مفصل نهایتا ۱۲۰ اثر برای اکران فرهنگی در شهر تهران انتخاب شد.

وی تاکید کرد: نگاه این بود که در انتخاب شعر برای رساندن معانی دقت شود. در حال حاضر به شدت در سازه‌های تبلیغات محیطی دچار مناسب زدگی هستیم و زمان خلوتی که بتوان تمرینی را بالا بیاوریم بسیار کم است. حجم اکران‌ها زیاد است، لذا از این فرصت استفاده کردیم که همه سلیقه‌ها را پوشش دهیم. در اجرای پویش شهر شعر تلاش شد در سازه‌های پیاده محور بیشترین استفاده را داشته باشیم تا کامل‌تر شعرها دیده شود و شعرهای کوتاهتر را در بزرگراه‌ها قرار دادیم.

وی ادامه داد: در مورد کمپین شهر قرآنی تلاش کردیم که در همه مناسبت‌های خود نگاه قرآنی را داشته باشیم که البته در مناسبت ماه رمضان این نگاه بیشتر مشهود است.

صیادی از تلاش برای ساخت یک نماد قرآنی در تهران و همچنین ساخت المان موذن در میدان نماز تهران خبر داد و افزود: این دو المان برای ساخت و نصب در تهران مورد توجه قرار گرفتند و ساخت آنها در دستور کار است. پویش شهر شعر حداقل تا ۱۰ روز آینده در شهر تهران ادامه دارد و با بروز رسانی و جابجایی سازه‌ها با هدف خوب دیده شدن این پویش اجرا خواهد شد و اساسا در نظر داریم شعر یکی از اولویت‌های کارهای فرهنگی سازمان باشد. در مورد نگاه‌های موضوعی نیز این بحث وجود دارد و تلاش خواهیم کرد در مناسبت‌های مختلف همچون مناسبت‌های دفاع مقدس اشعار این حوزه را در تهران اکران کنیم.

وی ادامه داد: توسعه کمپین در سایر رسانه‌ها با توجه به استقبالی که انجام شده پیگیری می‌شود به شکلی که صدا و سیما موشن‌هایی از این پویش را در شبکه‌های مختلف پخش می‌کند و شعر در کانون توجهات قرار گرفته و این موضوع دست ما را برای حرکت‌های بعدی باز می‌کند. در گام اول تاکید داشتیم عکس شاعران در بیلبوردها قرار بگیرد تا بگوییم شاعران هم قهرمانان شهر هستند. قرار نیست تنها عکس بازیگران که البته آنها نیز عزیز هستند در تابلوهای تبلیغاتی شهر نصب شود.

وی ادامه داد: مجموعه آثار این پویش در اختیار معاونت فرهنگی مترو قرار گرفته و اکران آن ظرف روزهای آینده در مترو نیز آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برخی از اکران‌ها بر روی سازه‌ها در نقاط مرتبط انجام خواهد شد، افزود: در حقیقت اکران سازه‌ها را هوشمند کردیم و در نقطه‌های هدف این پویش به صورت هوشمند اکران شده است. مثلا در مسیر شهر ری شعری از آقای مهدی نژاد در مورد سید الکریم به اکران درآمده است. همچنین اجرای پویش‌های تعاملی را در دستور کار داریم تا بیلبوردهای سطح شهر کارکرد پیدا کند. مثلا در اکران اماکن دیدنی تهران سامانه خدماتی که محصولی را ارائه می‌کند و یا استفاده از کیو آر کدها در قالب پویش‌های تعاملی اجرایی شد و برای پویش شهر شعر نیز در تلاش هستیم که از پویش تعاملی در آینده بهره بگیریم. پویش شهر شعر بازخوردهای بسیار خوبی را از حوزه‌های مختلف داشته است.

به گزارش دانا نیوز، در بخش دیگری از این نشست مرتضی امیری اسفندقه مشاور شهردار تهران نیز در خصوص پویش شهر شعر گفت: شهرداری با زبان شعر همدلی و همراهی با شهروندان را در دستور کار قرار داده تا در تردد شهروندان و ترافیک این همدلی و همراهی مورد توجه قرار گیرد. این پویش در حقیقت غلبه بر متن است نه عکس و نام شاعر این پویش نگاه‌ها را به خود جلب کرده و شهرداری در قامت «شعرداری» قرار گرفته تا یادآور شود شهروندان «شعروندان» هم هستند و شهروندان با نگاه به این سازه‌ها و شعرها که در بالاترین نقاط شهر قرار گرفته در حقیقت نگاه‌ها را آسمانی کرده است. به این بیت‌ها که بالا کشیده شده است پناه می‌بریم و احساس آرامش به دست می‌آوریم. وقت آن رسیده است که با شعر نسل انقلاب آشنا شویم. کار خوبی که شروع شده و باید بال و پر آن باز شود و نباید بال و پر آن را بزنیم.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات فرهنگی

با احساس و زندگی، داستان‌هایی را بازگو می‌کنم که قلبتان را لرزاند.
دکمه بازگشت به بالا