برترین های کسب و کارعمومی

گيربکس اتوماتيک چيست؟

اتومبیل های مجهز به گیربکس اتوماتیک  (automatic gearbox) از محبوب ترین وسایل نقلیه موجود در بازار هستند. قبل از انتخاب اتومبیل ، باید تصمیم بگیرید که کدام گیربکس برای شما مناسب است. برای انجام این کار، ضروری است که اطلاعات مربوط به سیستم انتقال قدرت اتوماتیک و دستی را مرور کنید. انواع گیربکس مانند گذشته متفاوت نیستند، اما هنگام انتخاب اتومبیل دانستن تفاوت ها و نحوه عملکرد هر گیربکس و نحوه تعمیر آن در تعمیرگاه گیربکس اتومات بسیار مفید است.

خودرو اتومات چیست ؟

اتومبیلی است که دارای گیربکس اتوماتیک است و برای تعویض دستی دنده به راننده نیاز ندارد. سیستم انتقال قدرت که به جعبه دنده نیز معروف است ، به هدایت نیروی چرخشی و سرعت خودرو کمک می کند. بنابراین ، گیربکس های اتوماتیک با حرکت خودرو ، نسبت دنده ها را تغییر می دهند.

یک گیربکس اتوماتیک از سنسورهایی استفاده می کند که به آنها امکان می دهد در زمان مناسب با استفاده از فشار داخلی روغن ، دنده را تغییر دهند. تعویض دنده زمانی اتفاق می افتد که گیربکس به طور موقت از موتور جدا شده و توسط مبدل گشتاور کنترل می شود. با مشاهده رکاب می توانید اتوماتیک بودن اتومبیل را تشخیص دهید. اگر اتومبیل دو پدال داشته باشد ، به این معنی است که اتوماتیک است. اتومبیل های دستی شامل پدال سوم – به نام پدال کلاچ – است که کمی کوچکتر از پدال ترمز است.

انواع گیربکس اتومات

مبدل گشتاور اتوماتیک

این نوع گیربکس محبوب ترین نوع اتوماتیک در اتومبیل ها است. گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور کار می کند با استفاده از یک جفت مایع هیدرولیک و یا یک مبدل گشتاور متصل به واحد کنترل الکترونیکی موتور،  به گیربکس اجازه می دهد  اتومبیل را کنترل کند.

گیربکس دائم التغییر  (CVT)

گیربکس اتومات CVT به تعداد بی نهایت “نسبت دنده” اجازه می دهد تا بدون وقفه تعویض دنده به یک خودرو کمک کند تا شتاب بگیرد. CVT به جای چرخ دنده های ثابت از قرقره هایی با عرض متغیر و تسمه استفاده می کند.

گیربکس نیمه اتوماتیک (SAT)

نیمه اتوماتیک دارای کلاچ مشابه گیربکس دستی است ، اما کلاچ از طریق الکترو هیدرولیک کار می کند و از سنسورها ، پنوماتیک ، پردازنده ها و محرک ها استفاده می کند.

انتقال تیپترونیک

این جعبه دنده های اتوماتیک این امکان را برای رانندگان فراهم می کنند که بتوانند از حالت اتوماتیک خارج شوند تا امکان کنترل بیشتر بر عملکرد خودرو را فراهم کنند ، ضمن اینکه مانند یک موتور اتوماتیک عملکرد راننده را تغییر می دهند. انتقال تیپترونیک توسط پورشه ایجاد شده است.

مزایای گیربکس اتوماتیک

هر دو گیربکس مزایای منحصر به فرد خود را دارند و تنظیمات ترجیحی در راننده ممکن است متفاوت باشد. در اینجا چند مزیت ماشین اتوماتیک برای رانندگان آورده شده است:

  • در ترافیک سنگین استفاده از آن راحت تر است. اتومبیل های دستی برای شروع ، توقف و سرعت بیشتر کار بیشتری می گیرند. در ترافیک سنگین ، شروع و توقف یک وسیله نقلیه می تواند خسته کننده باشد. با فشار دادن یک پدال به راحتی می توانید ماشین های اتوماتیک را روشن و متوقف کنید.
  • گیربکس سریع و روان تغییر می کند. رانندگان مجبور نیستند کار دیگری را انجام دهند تا گیربکس را در اتومبیل اتوماتیک تعویض کنند زیرا این کار برای آنها بصورت خودکار  تغییر می کند. راننده و سرنشینان داخل وسیله نقلیه معمولاً وقتی که سیستم انتقال قدرت در یک گیربکس اتوماتیک تغییر مکان می دهد ،ان را احساس نمی کنند.
  • یادگیری نحوه رانندگی در اتوماتیک راحت تر است. رانندگی با وسیله نقلیه دستی بیشتر از رانندگی با اتوماتیک به تمرین نیاز دارد. اندام بیشتری با کار با ماشین دستی درگیر است. همچنین ، تسلط بر رانندگی در اتومبیل های اتوماتیک زمان کمتری لازم دارد.
  • کاهش خطر توقف. خودرو با گیربکس دستی را می توان به طور تصادفی در یک چراغ جلو توسط راننده متوقف کرد. ماشین مجهز به گیربکس اتوماتیک کمتر متوقف می شوند مگر اینکه ماشین از نظر تعمیرات گیربکس مشکل داشته باشد.

خرابی های رایج گیربکس اتوماتیک

مشکلات گیربکس اتوماتیک می تواند یک دردسر واقعی باشد. اگر موفلر  شما به درستی کار نمی کند یا لاستیک شما به درستی پمپ نمی شود ، اینها مشکلاتی است که قطعاً باید در سریعترین زمان ممکن به آنها رسیدگی شود ، اما در صورت به تاخیر انداختن تعمیر باز هم از خودرو می توان استفاده کرد.

درصورتی که اگر  در گیربکس اتوماتیک شما وجود داشته باشد  می تواند تمام برنامه های شما را برای مدت زمان طولانی لغو کند و بسیار خطرناک باشد. در ادامه  پنج مورد از رایج ترین مشکلات گیربکس اتومات خواهیم پرداخت.

دو راهی و تردید

این  مشکل معمولاً به عنوان تاخیر بین انتخاب چرخ دنده و زمان شروع حرکت خودرو تجربه می شود. در بیشتر موارد ، این امر به دلیل لیز خوردن کلاچ یا به دلیل عدم فشار کافی مایعات به علت سطح کم مایعات ، یا گاهی اوقات ، به دلیل خرابی پمپ فشار ایجاد می شود.

عدم انتخاب دنده صحیح

این می تواند به دلیل کم بودن مایعات ، چسبیدن یا نقص برقی در شیرها ایجاد شود. یک دلیل احتمالی دیگر می تواند اختالات الکتریکی در سیستم کنترل الکترونیکی انتقال باشد.

تعویض سخت دنده

این امر معمولاً به دلیل نارسایی سیستم کنترل در تعدیل کلاچ قفل شده مبدل گشتاور است که برای ایجاد لغزش در هنگام تعویض دنده در شرایط رانندگی تهاجمی طراحی شده است.

توقف موتور در  سرعت پایین

شایعترین علت این امر از کار افتادن کلاچ مبدل گشتاور در سرعتهای پایین است. در این حالت ، موتور و گیربکس به طور دائمی در هم قفل می شوند ، که از چرخش دیفرانسیل موتور و گیربکس جلوگیری می کند ، در نتیجه موتور متوقف می شود.

گرمای بیش از حدگیربکس

اگر سطح مایع گیربکس بسیار زیاد یا خیلی کم باشد ،و هنگام حمل بارهای بیش از ظرفیت بکسل گیربکس اتومات  ، این اتفاق می افتد.

دو دنده به طور همزمان انتخاب می شوند

این اتفاق هنگامی می افتد که شیر برقی یک شیفتی با باز شدن دیگری از کار نمی افتد ، یا هنگامی که یک یا چند قرقره سوپاپ در بدنه شیر می چسبد  ، هر دو شرایط  سبب تحت فشار قرار گرفتن  همزمان دو یا چند مدار هیدرولیک می شود.   که معمولاً از انتخاب کامل یک چرخ دنده قبل از انتخاب چرخ دنده دیگر جلوگیری می کند.

صداهای مکانیکی

این یک علامت رایج در گیربکس های اتوماتیک با مسافت پیموده شده است و عمدتاً توسط یاتاقان های فرسوده و  یا سایر اجزای چرخان ایجاد می شود. صداهای معمول شامل صدای غر زدن ، صدای غرش و …  بوده که ممکن است در هنگام حرکت خودرو  با سرعت متفاوت باشد یا نباشد.

نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک

    گرمای بیش از حد

گرم شدن قطعات اتومبیل یکی از بدترین اتفاقات برای آنهاست. زیرا عم سبب بد کار کردن آنها شده و هم سبب کاهش دوام آنها می شود. روغن در گیربکس ، مانع گرم شدن این قطعه شده و بدون روغن فعالیت گیربکس به کلی مختل می شود. بهترین راه برای بررسی دما گیربکس اتومات  چک کردن روغن است. گرم شدن بیش از حد اغلب حاصل ناکارآمدی روغن است، بنابراین به دنبال علائمی نظیر سطح پایین روغن، کثیفی، یا سوختگی روغن باشید. هر کدام از این‌ها می‌توانند نشانه‌ای از مشکلاتی باشد که در صورت نمایان شدن ،  باید سریعا  روغنتان را عوض کنید.

    رنگ و وضعیت روغن

گیربکس اتومات از روغن گیربکس (یا ATF) برای به کار انداختن کلاج و تسمه‌های مورد نیاز برای تغییر دنده استفاده می‌کند .این روغن برای همیشه دوام ندارد، برای همین بررسی آن حداقل یک بار در ماه بسیار مهم است. بررسی روغن می‌تواند چیزهای زیادی در خصوص شرایط گیربکس نشان بدهد و هم‌چنین می‌توانید بفهمید که آیا نیاز به تعویض دارد یا نه.

هنگامی که روغن کثیف یا سوخته باشد،‌ نیاز به تعویض دارد. روغن فرسوده به رنگ قهوه‌ای تیره و یا سیاه است (اغلب با ذراتی از آلودگی، فلزات، یا گرد و خاک). حواس‌تان باشد که بوی روغن را هم بررسی کنید، زیرا روغنی که بوی سوخته می‌دهد، یک هشدار برای وجود مشکلات در این قطعه است.

    نشت

این علامت اغلب به دلیل یک شکاف در قسمتی از گیربکس اتومات  رخ می‌دهد. رایج‌ترین محل‌های نشت عبارتند از واشرها، کابل‌های هم محور، تشتک روغن، یا واشرهای معیوب. جایگزین کردن قطعات معیوب اغلب برای رفع نشتی کافی است، اگرچه مشکل جایگزینی قطعه متفاوت است.

    لغزیدن

اگر پا بر روی پدال گاز قرار دادید و افزایش سرعتی دریافت نکردید یا شاهد چرخش موتور با سرعت بالا شدید ،  این علامت لغزش گیربکس اتومات است. دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد همانند :

     روغن ناکارآمد

    سیم‌ پیچ استوانه‌ای معیوب

    دیسک کلاج‌های سوخته

     دنده‌های فرسوده

تحریریه دانا نیوز

مشی رسانه‌ای این سایت، تحلیلی - خبری و اقتصادی است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند.
دکمه بازگشت به بالا